21 oktober 2015

Recept voor snelle bruine bonensoep.

M'n moeder had mij gevraagd of ik eens voor haar op wilde schrijven hoe ik die bruine bonensoep toch maakte. Ze vind m zo lekker. Als ik dan toch aan het schrijven ben kan ik t natuurlijk net zo goed hier gelijk doorgeven.
Zij heeft ondertussen het mailtje ontvangen.
Na het versturen van het mailtje bedacht ik dat ik vergeten ben om de rookworst te vermelden. Nou ja, die zal ze er wel zelf bij bedenken.

Hier is het recept, nu wel met de rookworst.


Hannie’s snelle bruine bonensoep.
2 blikken bruine bonen
Klein pakje spekjes (125 gram)
Ui
Winterpeen, eventueel ook reepjes prei
Pot runderbouillon
Kleine rookworst
eventueel een klein snufje cayennepeper voor wat extra pit.

Pureer 1 of anderhalf blik bruine bonen met de staafmixer. Het pureren gaat makkelijker als je al wat water toevoegt. Laat wel wat bonen heel.
Snij de ui in snippertjes en de wortel in dunne kleine plakjes.
Bak de spekjes uit. Doe hier de ui en wortel bij. Eventueel ook de reepjes prei.
Doe de bouillon er bij en voeg 1 – 1,5 liter water toe. Laat dit even iets koken tot de groente bijna gaar is. Voeg de in plakjes gesneden rookworst,  bonenprut en bonen toe. En laat alles goed warm worden.

Eet smakelijk!
(de volgende dag is de soep wat dikker en nog lekkerder.)


3 opmerkingen:

  1. Lekker simpel en zo maak ik het ook meestal. Wel doe ik er ook altijd bladselderij in en peterselie

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat merk ik ook altijd met bruine bonensoep: de volgende dag is het vaak nog lekkerder!

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen