19 november 2015

Kalligrafie les gegeven.

Tijdens mijn werk als activiteitenbegeleidster is het goed om mijn oren goed open te houden voor vragen die niet hardop, maar zo terloops gesteld worden. Zo hoorde ik terloops een dame zeggen dat ze graag mooi wilde schrijven voor op de kerstkaarten en zo. Dat moet toch te regelen zijn?



Tijdens mijn opleiding tot activiteitenbegeleidster in Epe, moesten we een heel boek vol kalligraferen. Een verhaal vereenvoudigen en dit verwerken in een boek. Dat is tegelijkertijd wel iets meer oefening dan een kerstkaartje.

In het land der blinden is éénoog koning. Zou ik het aandurven om met mijn lessen van toen, nu zelf les te gaan geven?

Ik heb de sprong in het diepe gewaagd en heb in overleg met de coördinator een datum geprikt voor een workshop kalligrafie voor beginners. Ik heb heel nadrukkelijk gevraagd dat er wel op de affiche moest staan dat t voor beginners was. Ik zal t net treffen dat er iemand komt die al lang kan kalligraferen en nu voor de verdere verfijning komt. Dat kan ik 'm niet bieden.

Er had zich een klein aantal dames aangemeld voor de workshop. Maar eerlijk gezegd vond ik dat niet zo heel erg, omdat ik niet zo heel zeker van mijn kennis en kunde was. Natuurlijk had ik wel weer even gegoogeld en zelf geoefend, maar toch.... onzekerheid troef.

Iedereen had zoveel mogelijk eigen materialen meegenomen.  Een dame een pen waarbij je ook een inktpot nodig hebt, een dame de pennenset van haar overleden man, twee dames hadden een kalligrafiestift gekocht. Zelf had ik mijn eigen oude kalligrafievulpen en het setje van mijn man meegenomen. Gelukkig maar, zo hadden we net genoeg en konden we de verschillende pennen uitproberen.
Eenmaal begonnen ontdekten we al snel het verschil tussen de speciaal gekochte stift voor kalligrafie en de vulpen voor kalligrafie. Een vulpen voor kalligrafie blijkt toch het fijnste en het netste te schrijven. Of beter gezegd tekenen. Iedere letter is een kleine tekening op zich.
We waren blij dat er in die ruimte ook een pc stond zodat we even konden zoeken waar er online deze pennen verkrijgbaar waren, want in de reguliere boekwinkels hier in de stad werden alleen de stiften aangeboden.
Hier is het ook te bekijken en te bestellen door op het plaatje te klikken; De resentie op de site is niet zo gunstig, maar wij hebben deze set met zijn vijven getest en goed bevonden. Het is dezelfde set die mijn man ook heeft en hij is er ook dik tevreden over. Dus toch een aanrader als je ook met kalligraferen wilt beginnen!


Gauw terug naar de middag.


We zijn niet in de grote zaal gaan zitten omdat kalligrafie wel wat concentratie vereist en je tafel of stoel zal maar aangestoten worden als je net je laatste woord schrijft...
En er werd heel geconcentreerd gewerkt en geoefend. Die G en de K, toch wel lastige letters. Welk lettertype vind ik het mooist? Kan ik die ook het beste of zal ik voor een voor mij makkelijker type gaan?
De dames hebben onderling afgesproken om toch ook bovenstaand pennensetje te gaan bestellen en hebben gevraagd of er nog een vervolg kwam.
Op woensdagmiddag 25 november is er een vervolgmiddag kalligrafie. Gaande de middag groeide ook mijn zelfvertrouwen, dus nu vind ik het niet zo heel erg eng meer als er woensdag ineens 10 mensen op de stoep staan.





1 opmerking:

  1. Wat goed van je dat je uit je comfort zone stapte om mensen blij te maken met die les! En het klinkt heel gezellig. Ik vind jou echt een goede activiteitenbegeleider als ik het zo lees. Met hart voor de mensen en bovendien open voor ideeën.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen