29 november 2015

Zo simpel kan het zijn.

Zo simpel kan het zijn.
Dat boek heb ik net uit. Mijn oog viel er op in de bieb. De titel sprak mij aan. Dit boek moet je echt eens lezen! Veel moeite zal het niet kosten, het leest makkelijk weg. Het boek gaat over kleine en grotere moeilijkheden die je tegen kunt komen. En hoe de oplossing soms ongewoon makkelijk is.  Kort en bondig geschreven, met een royale dosis humor en zelfspot. Dat mag ik wel.

Voor mij was er veel herkenning in het boek. Vooral op mijn werk. Ik denk dat jij dat ook zult hebben.  Als je jezelf of je omgeving er niet in herkent, dan kan het je denkpatroon op een heel ander spoor zetten.

Drie ervaringen vanuit mijn werk;
 - Onze teams zijn veranderd en we moeten een cultuuromslag maken naar een zelforganiserend team. In een van de eerste vergaderingen werd de vraag gesteld wat er belangrijk is in een team.....Er werden toen wat kreten geuit... tot ik begon te ageren. Dit zijn zo van die standaard kreten, maar die weten we toch allemaal al wel? die passen we toch al toe? Moet dat nu dan weer allemaal opgenoemd worden? We kunnen t toch gewoon dóen?
Mijn reactie kwam toen niet goed uit de verf. De gedachten die dan bij me opkomen kan ik beter eerst zelf uitfilteren en goed helder hebben wat ik wil zeggen en wat ik ermee wil bereiken. Maar ja, tegen de tijd dat ik dit in gedachten uitgefilterd heb, is de vergadering afgelopen en onze tijd verdaan. Dus spreek ik die gedachten deels gefilterd uit en krijg gelijk tegengas van verschillende kanten...
In Richard's boek heb ik de term clichédiarree gelezen. Richtingloze wenstaal; Iedereen is t ermee eens maar niemand weet wat hij ermee moet doen. Toen ik dit las, moest ik gelijk aan die vergadering denken.

 - Een andere vergadering. Er was al wat geharrewar over het vergaderen; Alleen met het grote team, of ook in kleinere locatieteams. Ook in locatieteams dus. Hoe vaak dan? Na wat heen en weer gesteggel ageerde ik weer. Waarom zo strak in een structuur van om de 2 maanden locatieoverleg?
Mij werd daarop gevraagd wat ik tegen structuur had. Structuur biedt toch duidelijkheid voor iedereen? Nou ehm, ik heb niets tegen structuur op zich. Niet wat ik zo 1, 2, 3 uit kan leggen. Dus gaan we om de 2 maanden een locatieoverleg houden. Inmiddels heb ik voor mezelf duidelijk dat ik niet om de 2 maanden wil vergaderen omdat dit zo in de planning staat, maar op het moment dat iemand van de locatie de boel bij elkaar roept omdat er wat overleg gedaan moet worden. Of de vorige vergadering nou 1 of 3 maanden geleden was.

- Bij ons is n enkeling gek op doelstellingen die smart geformuleerd zijn. volgens een bepaalde methode. Dan is je doel meetbaar. Meten leidt tot een cijfer. Is het doel ook merkbaar? Zou je het resultaat in je netwerk willen aanbevelen?

Richard schrijft hierover ook in zijn boek. Ben je tevreden over mijn boek? Zou je dit boek aan anderen willen aanbevelen? Doe dat dan en doe ze mijn hartelijke groeten. Dat doe ik dan bij deze.
Het is echt een heel goed boek. Het is ook een leuk boek. Maar leuk alleen dekt de lading niet. Het zet je aan tot omdenken.
Lezen dus!



(Ik ben van tevoren niet gevraagd dit boek te promoten. Voor deze reclamemakerij ontvang ik geen geld. Wel is het zo dat als je via mijn links bestelt, ik er n kleine commissie van krijg.)




1 opmerking: