06 december 2015

Sterren haken

Van een restje gouddraad heb ik een paar sterren gehaakt. Het is sinterklaas geweest, dus nu mogen ze voor het raam pronken.


Ik zal je vertellen hoe ik ze heb gemaakt. Ze zijn heel makkelijk te maken! Van een van de sterren heb ik het patroon uitgeschreven. Maar echt, je moet gewoon een bolletje garen pakken en gaan uitproberen. Ik had nog een restje gouddraad liggen, maar met gewone witte katoen worden ze ook heel mooi.

Patroon van deze ster;
- 5 lossen (=L) met een halve vaste (=hv) sluiten tot een ring.
- 1losse (dit is de 1e vaste. 13 vasten in de ring haken. sluiten met een hv.
- 6L. * 1vaste (=v) op de 2e v van de vorige toer. 5 L. Herhalen vanaf *. Je krijgt dan 7 boogjes. Sluit met hv.
 - 2 hv op 1e boogje. 1 v. * 6 L, 1 v op volgend boogje. Vanaf * herhalen. Je krijgt weer 7 boogjes. Sluit weer met hv.
 - Haak 6 v in elk boogje. Sluit met hv.
 - 3 L. 1 stokje (= st) midden op t boogje. 3 L. 1 dubbel stokje op dezelfde plek als het st. 3 L. 1 dubbel st op dezelfde plek. 3 L. 1 st op dezelfde plek. 3 L. 1 hv op t punt waar het ene boogje ophoudt en de volgende boog begint. Herhaal dit op elk boogje, dus 7 keer. Sluit met hv.
 - 2v in elk boogje. In het boogje tussen de dubbele stokjes haak je dit; 2 v in het boogje, 4 L, 1 hv in de 1e L die je net haakte, 2 v in dezelfde boog. Sluit de toer met hv.
 - Hecht af.

Hier is hangt de beschreven ster rechts.

 - Verstevig de ster met textielverharder of (goedkoper) met suikerwater; 1/2 kopje suiker in 1/2 kopje water laten oplossen. Hier je haakwerk in dompelen.
 - Speld de sterren op een plaat piepschuim en rek ze daarbij een beetje uit.

Dan heb je een boel geduld nodig om ze te laten drogen en uitharden. Een beetje fohnen kan helpen.

Ik had nog wat suikerwater over en heb een eerder gemaakt haakwerkje alsnog ondergedompeld in suikerwater.  Hier staat het te drogen;

Dit is voor een beginnend haakster haast nog makkelijker te maken. Je haakt eerst een recht lapje. Zo groot als de bodem van het vierkante potje. Daarna ga je rondom het vierkante lapje haken. Je hoeft niet te meerderen. Gebruik de steken die je kent op een verschillende manier. Probeer wat uit.
Als dit droog geworden is kan ik het omkeren en er weer een waxinelichtje in zetten. Het glaasje is dan eigenlijk niet meer echt nodig. Je kunt t laten zitten voor de brandveiligheid, of opnieuw gebruiken als mal voor je volgende haakwerk.

Veel succes!
Laat je me weten als het gelukt is? Stuur een fotootje! Laat t me ook weten als je er niet uit komt. Op vrijdagmiddag is er een haak en breigroep in Weideheem Harderwijk. Daar kan ik je dan uitleg geven.



1 opmerking: