27 januari 2016

Geen scrubgel meer. Eerherstel van het washandje.

Wie is er nou niet mee grootgebracht; mams die je in bad of onder de douche flink boende met een washandje. Inzepen, afspoelen, klaar.
Toen werden we groot en ontdekten we de douchegels.
Lekker zacht en met een lekker geurtje.
Maar op de een of andere manier voelt dat  nu soms na afloop toch niet echt schoon. Er is geen "boeneffect".
Dat ontdekte de markt ook en bedacht de scrubgel. Douchegel met een lekker geurtje en microscopisch kleine plastic bolletjes voor het ultieme boengevoel.
Al die scrubgels bij elkaar  en andere plastic rommel veroorzaken nu een grote plastic soep in de oceanen. Die bolletjes lossen niet op. Worden opgegeten door plankton en kleine visjes. Die worden weer gegeten door grotere vissen...
Dus niet meer scrubben?

En het boeneffect? Met het ouderwetse washandje. Ik heb m weer in ere hersteld voor onder de douche. Heerlijk boenen. Lekker schoon zonder een plastic soep te veroorzaken.

Vorige week had ik nog iets grappigs, door het gebruik van het washandje. Ik had een nieuwe spijkerbroek gekocht. Het is jaren geleden dat een spijkerbroek zoveel kleur afgaf. De hele dag door bleef ik handen wassen omdat deze een blauwe gloed over zich kregen.  's Avonds ging ik douchen, met een washandje. Werd ook mijn washandje blauw toen ik over mijn benen ging. Eerst had ik nog iets van huh? Maar t kwartje viel al snel; de spijkerbroek. De binnenkant van de broek was heel veel lichter, maar had toch blauw afgegeven. Ik had nooit doorgehad dat mijn benen ook blauw werden door deze broek. Door dat washandje merkte ik het en kregen mijn benen toch een extra boenbeurt.

Misschien sit je nou niet te springen om extra was.Zo'n klein lapje extra in de wasmachine, die merkt t amper op. Dat zal je echt geen extra was veroorzaken.

Wat gebruik jij onder de douche?





10 opmerkingen:

  1. Fel gekleurde of donkere kleding doe ik altijd een nachtje in een emmer koud water met azijn zetten, tegen kleur afgeven. Ook zo'n oud hulpmiddeltje :)
    De washand is hier nooit weg geweest.

    Groet,Greet

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Scrubben kun je ook met natuurlijke produkten zoals zout en bruine suiker, de bruine suiker in combinatie met honin, het zout in combinatie met olijfolie, een stuk goedkoper en ook beter voor het milieu, er zijn op internyet genoeg lekkere en simpel te maken gebruiksaan wijzingen te vinden, in dit geval lijken het meer op recepten

    BeantwoordenVerwijderen
  3. De washand is bij mij ook nooit weggeweest.
    Inderdaad vanwege het "boeneffekt".

    groetjes, Marlie

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Voor eeen extra schoon effect zijn er scrubhandschoenen. Die gebruik ik wel voor ruwe ellebogen en knieen. Geen belasting voor het milieu en nog een beter effect dan de gels.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. De washand is hier ook nooit weggeweest, ik heb daarnaast ook nog een speciale scrubhandschoen, die kan je na gebruik gewoon in de was gooien en weer gebruiken net als een washandje.
    Ik heb trouwens ook nooit douchegel gebruikt, maar gewoon een blok olijfoliezeep.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ook hier alleen washandjes, en weinig of geen zeep.
    Goed voor het milieu en voor je huid, waarom zou je het bescherm laagje van je huid eraf wassen en nadien er weer wat opsmeren of met douche crème werken?
    Het spoelt allemaal het riool in.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik gebruik altijd mijn Loofah spons. Veel fijner dan washandje :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. een washandje en zeep.en zeker niet elke dag zeep dat is slecht voor je huid.die gel is gewoon zeep die niet uitgehard is en vele malen meer opleverd voor de fabrikant,het is snel op en dat is was ze willen.beste zou nog zijn zelf zeep maken,uit de gekochte zeep is het beste bestanddeel al uitgehaald voor de kosten,de lanoline

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik heb scrub, met gemalen abrikozenpit.. Die ik gebruik op voeten, knieën en ellebogen.
    De washand is nooit weggeweest wat mij betreft.
    Ik heb meestal een blok zeep.

    Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik gebruik geen douchegel. Het scrubben gebeurt hier met een ruwe handdoek. Een handdoek zonder wasverzachter aan de waslijn gedroogd. Ik vind het lekkerder om me met een ruwe handdoek af te drogen dan met een zachte.

    BeantwoordenVerwijderen