09 februari 2016

Sneeuwklokjes, mijn favoriete bloembolletjes!


Sneeuwklokjes.
Mijn favoriete bloembolletjes! al vanaf de jaarwisseling kan ik ze vol ongeduld de grond uit kijken.
De narcissen en krokussen zijn nu al in volle bloei. Eigenlijk bloeien ze voor hun beurt. De sneeuwklokjes staan er om bekend dat zij meestal als eerste bloeien. Dit jaar nou eens niet.

Deze foto's heb ik in het bosje naast het korfbalveld gemaakt. In mijn tuin heb ik ook wel enkele sneeuwklokjes, maar dat zijn nog lang niet zulke mooie polletjes. Het schijnt dat ik ze gewoon moet laten staan, dan worden ze in de loop der jaren als vanzelf mooie volle polletjes. Iemand ervaring mee?

Sneeuwklokjes heb je ook in veel verschillende soorten. Deze die hierboven  heb ik ook in de tuin. Dit zijn de gewone sneeuwklokjes. Ik heb ook nog een andere soort, met kortere brede bladen. Ik heb er even op gegoogled, maar ik waag me er maar niet aan om deze een naam te geven.

Het begint ook al een beetje te kriebelen om te beginnen met t voorzaaien van   groenten die ik in de tuin wil gaan zetten. Ben jij daar ook al mee bezig? Heb je groente in je tuin? Ik zet groenten en bloemen min of meer naast elkaar in de tuin van mijn rijtjeshuis. Ik heb geen echte moestuin.
Dit jaar wil ik proberen wat meer de groenten te plaatsen waar het kippenhok vorig jaar stond. Dan komt er misschien wat meer structuur in de tuin. Ik heb alleen geen idee hoe die grond nu is. Het ligt nu een half jaar braak.
Misschien, als er binnenkort een testdag is, dat ik de grond eerst even laat testen? Moet ik wel de gelegenheid hebben die dag. Vaak vallen zulke dagen net op dagen dat ik moet werken.

Doet mij er aan denken dat de gemeente vaak ook een compost-uitdeeldag houdt. Wanneer? Daar ga ik zo ook maar eens naar op zoek. Als ik t tijdig weet, kan ik het misschien zo plannen dat ik dan vrij ben...



Geen opmerkingen:

Een reactie posten