14 juni 2016

Heel eenvoudig; visje bakken van bladerdeeg.

Vorige week was het visserijweek op ons werk. Alle activiteiten werden in dit thema gegoten. Het huis was ook aangekleed met visserij atributen. En ik bedenk nu dat ik een foto had moeten maken van het net met vissen dat een collega heeft opgehangen. Was erg leuk gemaakt! Zelf had ik ook een verzameling affiches en collages gemaakt over de visserij. Maar toen ik ze wilde afdrukken en gebruiken kon ik ze nergens weer vinden. kan ik toch merken dat ik nog niet goed in m'n vel zit. Alles voor niets gedaan. En is er niets concreets uit mijn handen gekomen om te decoreren.

Ik had op de laatste middag van die week een bakvereniging. Nu kon ik iets gaan bakken met echte vis, maar de dames, inclusief mezelf, houden toch meer van zoet.
Gaan we toch zoete visjes bakken?

Zoete visjes van bladerdeeg.

- Leg 2 vellen bladerdeeg op elkaar met iets abrikozenjam ertussen. Dan blijft de vis na het bakken iets steviger.
- Leg ze schuin voor je neer en snij het achterste puntje er van af. Dan heb je al de staart in zicht. Daarna nog 2 reepjes eraf snijden zoals op het papiertje staat getekend. Nu heb je de vorm van de vis.
- Leg een geweekte rozijn als oogje er op en maak een knipje als mond van de vis.
- Leg een paar dunne schijfjes appel, perzik of nectarine als schubben op de vis.
- De puntjes onder en boven, en het staartje kun je insmeren met ei voor een mooie glans. Ik heb dit niet gedaan omdat ik deze ouderen niet zelf met rauw ei wilde laten werken. Ik heb er wat jam op gesmeerd. Dat had ik beter niet kunnen doen; de jam wordt te donker.
- Direkt uit de oven het fruit nog een keertje insmeren met warme abrikozenjam voor een mooie glans.


Het mooie van deze keer bakken vond ik dat ze nu alles zelf konden doen. Iedereen kreeg een eigen stukje bakpapier met haar naam er op en beginnen maar. We werkten vrij schools, samen stap voor stap, maar het werkte goed. En n voldoening dat je dan ziet! Genieten.

Ook een pracht activiteit met (jonge) kinderen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten