13 juli 2016

Wordt de fiets toch nog duur.

Een collega van mij had er al een; een fiets via je werkgever, via het fietsplan. Aanvankelijk had ik hier geen oren naar. Maar toen er wat mankementen aan mijn fiets begonnen te ontstaan leek het me wel wat. Zo had ik een spontaan gebroken bagagedrager. Die kun je niet repareren. Die moest echt vervangen worden. Ik had wel een "huisvrouwenspalkje" aangebracht. Maar met de boodschappen in mijn fietstassen was dat geen heel gedegen oplossing.

Dus toch gegaan voor het fietsenplan.
Een merkfiets uitzoeken bij de fietsenhandelaar om de hoek, en die betalen via je werkgever. Ik gebruik hiervoor mijn oude vakantie-uren die ik nog had staan van voorgaande jaren. Misschien moeten er nog wat overuren bij om aan het totale aankoopbedrag te komen. Dit gaat dan van mijn bruto loon.
Gunstig toch?


Dus mooie fiets uitgezocht en gekocht. Oude fiets ingeruild. Ben er ook wel blij mee.

Vond ik vandaag de papieren terug van onze oude fietsen. Manlief en ik hadden tegelijkertijd een fiets gekocht. Kort na ons trouwen, in april 2007.
Blijkt er 10 jaar garantie te zitten op het frame! En die breuk van de bagagedrager denk ik dat deze veroorzaakt was door een constructiefout. De breuk was niet veroorzaakt doordat iemand er op gezeten heeft, de fiets omgevallen is of door vandalisme.
Misschien had ik dus nog wel gewoon garantie gehad op de bagagedrager.
Had ik dus eigenlijk helemaal geen nieuwe fiets hoeven kopen. Nou ja echt hoeven is natuurlijk ook niet waar, ik had t beperkt kunnen houden tot een bagagedrager, maar toch.
Aanvankelijk zou ik de fiets niet inruilen, zodat dochter deze in de weekenden nog zou kunnen gebruiken. Later bedacht ik dat ze m nu toch niet zou kunnen gebruiken zoals zij dat zou willen. Dan kan ik m net zo goed inruilen.  Dus de fiets ingeleverd. Als ik dat niet gedaan had, had ik misschien alsnog om de garantie kunnen vragen.
Nu is de fiets dus echt weg. (De fietsenmaker wist dat de bagagedrager gebroken was. Had ik m verteld.)

Let ik zó op de kleintjes. Ben zuinigaan waar het kan, maar nu heb ik mezelf onnodige kosten op de hals gehaald. Zonde!
Ik heb nu wel weer een nieuwe fiets. Kan ik blijven omzien naar de kosten die ik niet had hoeven maken, of toch maar gewoon blijven genieten van mijn nieuwe fiets.

Heb jij wel eens iets gekocht of onkosten gemaakt waarvan je achteraf ontdekte dat dit niet had gehoeven?
Nu ben ik dus toch duurder uit. Ondanks het fietsenplan.

6 opmerkingen:

  1. ach, ook de geroemde Nederlandse merken maken tegenwoordig veel mindere fietsen waar ik nog een Gazelle heb staan uit 1990 die nog in goede staat is mag je nu blij zijn dat een nieuwe 5 jaar meegaat. Azor kan mij wel bekoren.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oooch, dan heeft m'n merkloze fietsje t toch nog lang uitgehouden met 7 jaar. Toch hoop ik dat deze iets langer mee gaat.

      Verwijderen
  2. Geniet van je nieuwe fiets.
    De bagagedrager is geen onderdeel van het frame, dus valt vast niet onder de garantie.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Genieten van mijn nieuwe fiets. Ben ik ook gaan doen. Blijven omzien naar wat had kunnen zijn, daar heeft geen mens iets aan.

      Verwijderen
  3. Dat is wel balen zeg! Maar nou ja, als er niets meer aan de doen is, zou ik nu lekker genieten van de nieuwe fiets.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen