03 januari 2017

Spaarlampen, Ledlampen

Onlangs heb ik enkele spaarlampen vervangen. Niet omdat ze kapot waren, maar ik wilde er een sterkere lamp in hebben. Op sommige plaatsen merkte ik dat ik meer licht nodig had. Of het komt doordat ik meer licht nodig heb, er ooit te zwakke lampen in heb gezet of doordat de lampen op termijn zwakker worden, dat weet ik zo niet.
Toch denk ik ook dat spaarlampen op den duur minder licht afgeven. Heeft iemand ook die ervaring? Is dit dan zo bij goedkopere lampen, of bij alle spaarlampen?

Nu heb ik enkele spaarlampen van 14 en 11 Watt vervangen voor Led lampen.


Ik heb nu een lager verbruik en toch meer licht. Gelukkig stond er op het doosje een omrekening naar de ouderwetse lampen. Ik kan er nog niet erg aan wennen, licht aangeven in Lumen = lichtopbrengst, in plaats van electra = verbruik. Vroeg of laat zal t wel gewend zijn. Ik heb het immers al niet meer over een lamp van 40 of 60 Watt, maar over een (spaar-) lamp van 11 of 14 watt. Die 2 zijn dus nu vervangen door Led lampen van 9 of 5,8 watt. Nu nog leren dat t dan gaat om 806 of 470 Lumen.
Dat omrekentabelletje staat niet altijd op de doos. 
Een omrekentabelletje kun je hier vinden.
Ik heb dit tabelletje achter in mijn agenda geplakt. Voor als het niet op de lamp staat.

Maar ja, wat ga ik nu doen met mijn oude verzwakte spaarlampen? Ze doen het nog. En wat het nog doet, gooi ik niet zomaar weg. Maar het is wel een hoger verbruik met minder lichtopbrengst. Nou ja, ik doe ze toch maar even terug in de lampenbak, als reserve.  ;-)





2 opmerkingen:

  1. Deze week heeft Albert Heijn een aanbieding van ledlampen 1 + 1 gratis

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoe ouder de spaarlamp, hoe langer het duurt voor hij op volle sterkte is. Dus de lamp in de woonkamer gaat wat eerder aan zodat hij goed brandt als het donker is.

    BeantwoordenVerwijderen