19 januari 2017

Weekje in januari

De derde week al weer in dit jaar.
Maandag was het blue monday; volgens de media heeft een deskundige berekend dat dit de meest deprimenderende dag in het jaar zou zijn. De voornemens mislukt, nog een lange winter voor de boeg en noem maar op. Nou overdag had ik daar echt geen last van. Goede voornemens maak ik niet omdat het 1 januari is. Die had ik toen ook niet gemaakt. Die zijn dus ook niet tegengevallen.  ;-)
Manlief was thuis wegens griep.  Wat doe je weinig als er iemand ziek thuis is. Weinig werk bedoel ik. De kleine klusjes wel, maar grote dingen pak ik nu niet op; gewoon een beetje zorg voor elkaar en samen zijn. Heerlijk. Ondanks de griep, is t toch genieten.

's Avonds moest ik werken. Er kwam een koor optreden in het verzorgingshuis. Toen barstte de beruchte wet van Murphy los.
Alles wat mis kon gaan, ging ook mis.
Bij mijn binnenkomst was het overal wel erg stil..... Bleek ik het koor zelf niet op de weekaffiche gezet te hebben! Na n telefoontje bleek er een goeie tamtam aangezet zodat bewoners en verzorgenden het wel wisten. Kreeg ik een mailtje dat iets anders ook niet op de affiche vermeld was....
Deed géén van de 3 microfoons het, waren de kartonnen bekers op, moest het koffieapparaat op t drukste moment bijgevuld worden, was het printerpapier op waardoor we te weinig programmaboekjes hadden, was de ruimte voor het inzingen van het koor weer afgesloten, waren er minder vrijwilligers omdat die een ander overleg hadden, en zo ging het maar door....
Zenuwslopend....

Dinsdag ging ik naar de supermarkt voor de aanbieding van de koffie. Ik wilde even flink hamsteren. Op. Was ik helemaal voor niets daarheen gefietst.
Woensdag had ik meer geluk.

Vanmorgen ben ik weer naar mijn pa geweest. Ik merk dat hij naar mijn bezoekjes uitkijkt. Vanmorgen zei hij het ook nog; De week duurt erg lang als je niet geweest bent. Vandaag heb ik mijn pa maar eens aan t werk gezet. Gisteren had ik al inkopen gedaan voor een hele grote pan boerenkool. Heb ik pa aan het aardappelen schillen gezet. Hij heeft mij ook aan t werk gezet. Nu we toch aardappelen apart kookten (De pan bleek toch te klein om alles in 1 pan te doen) kon ik mooi wat extra aardappelen koken en kon hij die op die 4 magnetronborden doen. Moest er nog wel even 4 stukjes vlees gebakken worden. Ach ik was toch in de keuken bezig. Ja, hij weet t mooi te versieren.

Pa heeft 4 plastic magnetronborden met vakindeling. 1 bakje voor de aardappelen, eentje voor de groente en eentje voor t vlees. Groente doet hij er tegenwoordig niet meer op. Daarmee wacht hij toch hij het bord warm maakt om te gaan eten. Het is dubbel werk om de doperwtjes nu uit het blikje te halen, op het bord te doen, dat samen in de vriezer en later weer opwarmen. Nu doet hij de groente er pas op bij t opwarmen.
Dit is zijn systeem. En hoop ik dat er nog iets van vitamientjes in de groente zit.
Dus nu heeft hij 4 borden aardappelen met vlees en jus in de vriezer, een portie boerenkool met worst op een bord en een portie in de vriezer. Zaterdag krijgt hij soep van n buurvrouw. Hij vogelt het zo uit dat hij zelf amper hoeft te koken.
Na het koken hebben we afbakbroodjes die we vorige week samen hadden gekocht uitgeprobeerd. Nu weet hij ook hoe dit moet in zijn eigen oventje. Zo leert hij steeds weer iets bij en hoop ik dat hij vroeg of laat toch het zelf koken wat op gaat pakken.

Afgelopen week is ook onze oude tv opgehaald. Ik had m op facebook en marktplaats gezet om op te halen. Via Facebook was er eerst een oudere dame die m wel wilde hebben. Maar toen wij haar die tv brachten, bleek het niet te lukken omdat zij een heel ander systeem van aansluiten had. En ik durfde het risico niet te lopen om haar boel in de war te gooien, en dat voor een tweede toestel. Liever niet.

Zelf hebben wij een broodbakmachine op mogen halen bij iemand. Zijn wij heel blij mee! Kunnen we weer lekkere broodjes maken. Ik heb eerst een gewoon broodje geprobeerd. Zaterdag maak ik er eentje met grut, of gefrommel, zoals de kinderen dat altijd noemen.

Morgen moet ik de hele dag werken. De meeste van mijn diensten zijn korte stukjes van 3 uur. Morgen werk ik op de andere locatie. Ik hoop dat ik dan  wat meer tijd en rust heb om de weekaffiches te maken. Nu zonder fouten er in.



1 opmerking:

  1. Aargh, daar ging inderdaad veel mis zeg. Soms heb je van die dagen! Maar je hebt je er goed door heen geslagen als ik het zo lees.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen