13 mei 2017

Maak snel een tuinschort van je afgedankte jeans!

Manlief dankte een oude werkbroek af. Eentje waar de gaten al invielen. Doe je een ander dus ook niet echt een plezier meer mee. Want gaten in een broek...Ja wel een jeans met nepgaten, daarvoor tellen jongeren grif €80,- voor neer, maar gaten door echte slijtage?
Echt een broek waar ik de schaar in kon zetten.
Heerlijk om iets ouds om te kunnen zetten in iets nieuws en bruikbaars!
Liefst zonder al te veel moeite natuurlijk.

Werkwijze om een tuinschort te maken;

Leg de broek voor je op tafel.

 Knip de riembanden van de broek los tot aan de zijnaden. Knip om de riemlussen heen zodat deze een gesloten lus blijft.

Knip dan langs de zijnaden naar beneden. Zorg dat de stiknaad aan de schort vast blijft zitten. Dit geeft de schort meer stevigheid. Bij deze broek zaten er zijzakken op met kleppen. Ik heb gewoon doorgeknipt en later de klep eraf geknipt.
 Knip een stukje onder de broekzakken langs. Van de ene naar de andere kant.
Blijf vrij dicht bij de onderrand van de broekzakken, want als je te dicht bij het kruis gaat knippen krijg je een raar puntje in je schort. Je kunt de onderrand omzomen of zigzaggen als je dat wilt. Ik heb het nu nog niet gedaan. Merk ik tijdens het werk dat de stof gaat rafelen, dan doe ik dat alsnog.

Hier knip ik de kleppen van de zakken af die aan de zijkant van de broek hebben gezeten. Die zitten niet op elke broek.

De knoop die je normaal op je buik dichtknoopt doe je nu op je rug. Nu heb je een ideale schort om je tuinschep, handschoenen en snoeischaar even gauw kwijt kunt en toch bij je houdt.



En o ja, die kat en mussen zijn containerstickers die ik op mijn spiegel heb geplakt.

Ik hoop dat mijn foto's en uitleg duidelijk genoeg zijn. Als je iets niet snapt moet je t me maar even vragen.

Nu heb ik nog twee broekspijpen over. Mèt reflectieband...Wat ga ik daar mee doen?

Veel plezier met je nieuwe schort van je oude broek!

4 opmerkingen:

  1. Ik wil een plaid gaan maken met spijkerbroeken en ben bezig met vierkantjes knippen ;). Haha, tis nog laaaang niet af, want ik heb teveel andere projecten. De eerste 10 vierkantjes wachten al zeker een maand of 4 op me :)...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat is ook leuk. Ben ik ook mee bezig. Uit alle broeken met gaten knip ik een paar stukken.ook voor een plaid..

    BeantwoordenVerwijderen