01 november 2017

Ruilen? Je boeken, je eten en je spullen.

We ruilen steeds meer! Een goed iets. We hebben al lang ontdekt dat van ruilen niet altijd huilen komt. Dat werd ons als kind gezegd. Maar ja, mams zei dat meestal als je al flink aan het brullen was.
Nu zijn we volwassen en hebben al wel gemerkt dat het meestal ook heel leuk is om te ruilen. Zo komen er op steeds meer plaatsen in het land minibieb's of freelibrary's. Op willekeurige plekken zoals een kastje in de voortuin van iemand, in een buurthuis, zorgcentrum, school, nou ja verzin maar, kun je je uitgelezen boeken ruilen voor andere boeken.
Drie jaar geleden schreef ik hier al over.
Het is een blijvertje gebleken.

Sterker nog. Op steeds meer plaatsen ontstaan er varianten op. Er is nu ook een variant met de voedselkast aan huis. Geef wat je over hebt en pak als de nood hoog is.
Ik heb ze hier in de stad nog niet gezien. Wel staan ze al in een dorp verderop. Voorverpakte levensmiddelen die je over hebt worden in een kastje gezet en staan daar te wachten om geruild of meegenomen te worden. Zo'n groot succes dat het kastje al uitpuilt.
Je hoeft natuurlijk niet altijd te ruilen op het moment dat je iets nodig hebt. Nu iets meenemen en er een volgende keer iets in zetten mag natuurlijk altijd!

Ik vind dit een hele mooie tussenoplossing! Vaak weet je van elkaar niet of iemand iets nodig heeft. En is er ook vaak een drempel om te vragen. Hiermee omzeil je deze gevoeligheid.

Natuurlijk is er ook nog de voedselbank. Via de kerken wordt ook voedsel ingezameld. Bij de kerken in onze stad dan. Gebeurt dit nog niet bij jouw kerk? Doe er een voorstel!
Elke week wordt er weer een ander levensmiddel aangegeven om mee te nemen. Deze worden dan door de voedselbanken opgehaald. Heb je andere levensmiddelen over dan kunnen die er gewoon bij gezet worden en gaan ook mee naar de voedselbank.
Hiermee komt jouw gift alleen bij mensen die bij de voedselbank komen.

De weggeefkast is ook zo iets. Je zet je goede spullen die je niet meer nodig of dubbel hebt in de weggeefkast. Een ander haalt er dan weer iets uit.

Zou jij het zien zitten om zo'n kastje in je voortuin te zetten?
Wat zou jij er in willen zetten? Boeken en tijdschriften? Voedsel?
Of heb je nog weer een heel ander idee?
Of heb je een idee voor een goede locatie voor zo'n kastje?

2 opmerkingen:

  1. Een kastje in de voortuin zou ik geweldig vinden. Ik ben dol op weggeefkasten. Ik heb regelmatig verpakt voedsel of cosmetica over uit een kerstpakket o.i.d. en kan het niet over mijn hart verkrijgen om dat in de vuilnisbak te gooien. Ook zie vaak genoeg dat er goede boeken in de papierbak gegooid worden en zou het een goed idee vinden om naast die bak een weggeefboekenkast te zetten. Ik vraag me alleen af of er wel genoeg animo is en ben bang voor vandalisme.

    N.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja, ik zou dat zeker wel willen. Bijvoorbeeld voor boeken. Maar ik ben niet handig genoeg om zo'n weerbestendig kastje te timmeren.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen