04 april 2018

De eerste zaailingen!

De eerste zaailingen komen op! Ook buiten! Ik had al wel wat binnen voorgezaaid en dit in het kasje gepoot. Het ziet er naar uit dat dit allemaal goed gaat.
Tegen de achterwand aan staan de peultjes. Die moeten straks tegen het riet opklimmen.
Links staat de Rucola. Deze komt al mooi op. Van deze sla hou ik niet eens. Dus man en zoon moeten er straks maar flink veel van eten.

Daarnaast de Radijsjes. Door ervaring een beetje wijzer geworden heb ik deze nu net als de hele linker helft ter plekke gezaaid. Eerder zaaide ik de radijsjes voor en verspeende ik deze later. Wist ik veel! Nu weet ik dat door je radijsjes te verspenen, geen radijsjes meer krijgt, maar hele hoge planten.
Daarnaast staat een rijtje spinazie. Dit zaai ik nu voor het eerst.  En nog net in de linkerhelft van de bak liggen enkele boontjes, klaar om te ontkiemen. Of hebben ze dat al gedaan en zijn ze nog niet boven? In een bloembak naast de kas heb ik ook wat boontjes gestopt. Vorig jaar ging dit goed. Nu hoop ik op herhaling!

Dan meest links van de rechter helft; Rode bietjes. Moet je ook ter plekke zaaien. Heb ik niet gedaan, ik heb ze in de moestuinpotjes van de AH voorgezaaid, maar ze met potje en al in de volle grond gezet. De worteltjes zijn dus niet beschadigd of aangeraakt. En o ja, ik kreeg de tip om enkele overtollige plantjes weg te knippen, niet eruit te trekken, want dan raken de worteltjes ook beschadigd. Die tip kreeg ik van iemand anders. Zelf heb ik er ook een voor je moestuintjes; Knip je papiertjes door en verdeel deze over twee potjes. Er zitten vaak te veel zaadjes in 1 papiertje voor in 1 potje. Zij doen ditvoor een mooier kiemresultaat, maar als de plantjes ook maar ietsjes groter worden zitten de plantjes al snel elkaar in de weg. En raken ze beschadigd bij het splitsen.
 Naast de bietjes staat wat broccoli. 
 Daarnaast paksoi. Als dit het net als vorig jaar gaat doen, moet ik toch maar eens op zoek naar lekkere recepten met deze groente. Vorig jaar is dit verpieterd doordat ik niet goed wist wat ik hiermee kon.
Helemaal rechts staan de worteltjes. Zowel in de kas als ervoor. Die voor de kas heb ik vandaag pas verpoot. Alle wortelpotjes heb ik net zo behandeld als de bietjes. Het teveel er uit geknipt, niet getrokken.
De worteltjes die voor de kas staan, heb ik afgedekt met de bakjes van de druiven en kersen. Achteraf gezien had ik er veel meer van moeten bewaren. Is een redelijke bescherming tegen de kou en n goede bescherming tegen de vogels. Vooral ook leuk is dat die niets kosten. Morgen ga ik naar de Welkoop en neus ik tegelijk even door alle kweekspullen die daar aangeboden worden. Kijken welk idee zij hiervoor hebben.

Ik had nog ergens restjes plexiglas liggen, maar ik heb de schuur al meerdere keren doorzocht zonder succes. Man en ik hebben ieder een heel eigen systeem van opruimen...Als hij 's avonds thuis komt denk ik er vaak niet aan m te vragen waar hij ze heeft opgeborgen. Met wat restjes plexiglas of gewoon glas en n muurtje van wat losse bakstenen kun je vaak ook een leuke bescherming opzetten voor je jonge plantjes.

Heb jij al wel eens een beetje geprutst om een moestuintje te beginnen? Hoe pak jij dit aan?



Geen opmerkingen:

Een reactie posten