24 november 2021

De Corona melder App. Gebruik jij hem nog?

 

In een vorige Coronapiek is hij geïntroduceerd; De Coronamelder App. 
Als je besmet was geraakt met Corona kon je zo iedereen die onlangs een kwartiertje of langer bij je in de buurt was geweest anoniem laten weten dat jij Corona hebt gekregen. De GGD gaf  je dan een meldcode die je in je app moet invoeren om het alarm aan te zetten om anderen te waarschuwen. Het werkt via Bluetooth. Bluetooth weet welke codes er bij hem in de buurt zijn geweest en stuurt dan een melding naar die codes.  Geanonimiseerde Bluetooth codes om geen telefoonnummers te hoeven gebruiken.
 
Wat ik net schreef, schreef ik in verleden tijd omdat je nog maar weinig over deze app hoort. Het lijkt wel of deze is "uitgestorven en (bijna) niet meer in gebruik."

Gebruik jij 'm nog? Is hij bij jou nog standby?

Nu die cijfers zo omhoog zijn gevlogen en de GGD het niet meer voldoende lukt om contact en brononderzoek te doen is het denk ik geen gek idee om de app weer in gebruik te nemen met elkaar.

Als je dan toch besmet bent geraakt kun je het anderen ook laten weten in samenwerking met de GGD.  Zeg nou zelf, we hebben de afgelopen tijd toch gezellig met elkaar opgetrokken, samen met iemand even ergens op een bankje gezeten, praatje gemaakt of "even" bijgekletst in de supermarkt. Lang genoeg om elkaar te besmetten, blijkt wel uit de cijfers.

Ik zou je willen voorstellen om 'm weer aan te zetten als je 'm uit had gezet. Of als je de bluetooth hebt uitgezet, zet  'm weer aan om de app weer te activeren.

Bij mij is deze melder niet uitgeschakeld geweest. 
 
Ik heb het nu wel over een andere app dan die we nu massaal op onze telefoon hebben zitten om het restaurant, sportschool of terras in te komen. Dat is de Coronacheck app. Die bewijst dat we pas nog getest zijn, voldoende gevaccineerd of corona gehad hebben. 

Begrijp me goed, ik schrijf dit stukje meer voor een; 
"o ja, die andere app hadden we ook nog. Misschien is het een goed idee om die met deze cijfers weer aan te zetten" effect. 
Dus niet om een hele discussie op te roepen zoals die er ook was bij de introductie. 
 
Dus als je reageert, dan graag om te vertellen of jij wel eens een melding hebt gehad en wat jij ermee deed. Heb jij deze app wel eens gebruikt om je Besmetting te melden? Hoe ging dat?

3 opmerkingen:

  1. Ik heb weleens een melding gehad en ben toen ook netjes wezen testen. Zelf heb ik pas corona gehad en heb toen via de app een melding verstuurd. Ik denk dat het enorm kan helpen in het bestrijden.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Nee geen melding gemaakt omdat we al in quarantaine zaten. Nooit een melding gehad ook, weet ik van mijn man. Zelf bewust de app niet. Wordt al gek genoeg gemaakt door alle berichten rondom corona, ik kan die onrust er niet bij hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ja hoor, ik had de app ook in gebruik. Op een gegeven moment kreeg ik een melding dat ik langdurig in aanraking geweest was met iemand die Corona had. wat best gek was want ivm de regels mocht ik niet werken (rijinstructeur) en zat ik thuis. En ik was de afgelopen periode nergens geweest en had ook geen bezoek gehad. Ik vond het maar raar. Maar op een gegeven moment hoorde ik dat onze buurtjes thuis zaten door corona. En wat wil het toeval... Mijn buren slapen met hun hoofd tegen de muur waar wij ook met onze hoofd tegen diezelfde muur slapen. En dan is 1+1 toch echt 2! Want onze telefoon hadden soort van 'relatie' met elkaar gelegd. En hierdoor kreeg ik dus die melding. Uiteraard toch even getest om ander toeval even uit te sluiten. Ik heb net (20-08-2023) toch maar gelijk even die app verwijderd. Scheelt weer ruimte en stroom op mijn telefoon!

    BeantwoordenVerwijderen