27 januari 2022

Dagje kokkerellen

 Gisteren had ik mijn vrije dag van mijn werk. Van mijn zus had ik een beste stapel kookboeken en -boekjes gekregen. Geïnspireerd door al die boekjes ben ik lekker aan het kokkerellen geslagen.

Eerst ben ik 2x naar de supermarkt gegaan voor de boodschappen. Na de 1e keer moest ik terug omdat ik de karbonades voor in de erwtensoep was vergeten. Die zou ik eerst ergens anders halen waar ze in de aanbieding waren, maar dat is er niet meer van gekomen. En toen zat ik zonder. Tja.

In de Crockpot of slowkooker heb ik zelf erwtensoep gemaakt. Dat gaat fantastisch! Geen angst voor aanbranden! Ik deel je straks de recepten van wat ik gemaakt heb. 

Ook heb ik een ovenschotel met spitskool gemaakt. Voor eenvolgende keer wil ik dat recept toch iets aanpassen. In het oorspronkelijke recept hadden ze alles rauw gebruikt, maar het wilde in de oven maar niet gaar worden. Dat ga ik de volgende keer anders doen. Wel meer werk, maar zo vond ik het toch minder geslaagd. 

In dit boek vond ik een lekker recept met appel en blauwe bessen. Slow Cooked
In het boek staat het als toetje. Heb ik gisteren ook gedaan, en was ook lekker. 
Maar gebak als toetje vinden wij Nederlandse zuiveleters toch een beetje vreemd. Vanavond eten we een stukje bij de koffie. Lekker vooruitzicht.

Erwtensoep uit de Slowkooker.

Goed te doen voor beginners. Ik heb zelf ook nog maar zelden erwtensoep gekookt. Op deze manier gaat het gewoon goed. In de slowcooker bespaar je ook op gas.

500 gr spliterwten wassen en op de bodem leggen. Daarop 2 schouderkarbonades zonder bot en in stukken gesneden leggen. 2 preien, 1/2 knolselderij, 1 ui en 1 winderpeen kleindsnijden en hierbovenop leggen. 2 laurierblaadjes toevoegen. Dan 1,5 l. hete bouillon van 2 blokjes erop gieten. Slowkooker op laag zetten en 6 - 8 uur geduldig wachten. In het laatste uurtje de gesneden rookworst  toevoegen. Je moet echt geduldig wachten, want je moet niet te vaak in je pan kijken. Elke keer kijken verlengt je kooktijd. Het brandt echt niet aan! 
Ik heb het gisteren gemaakt en vandaag pas opgegeten. Erwtensoep is zo'n gerecht dat de volgende dag het lekkerst is. Wel heb ik  gisteren na afloop van het koken de soep overgegoten in een gewone pan. Ik had net gisteren een verhaal gehoord van een proffessionele kok wiens erwtensoepbedorven was door te langzaam afkoelen. En in zo'n aardewerk schaal van de slowkooker blijft het ook heel lang warm. Te lang misschien wel. Dus heb ik het even overgegoten in een gewone koude pan en vandaag op het fornuis warm gemaakt.
  
Ovenschotel spitskool 
 
Ik ga niet het recept opschrijven zoals ik het gisteren gemaakt heb, maar zoals ik het de volgende keer ga doen. Het is echt heel erg lekker. 
1 spitskool fijngesneden, beetgaar gekookt, of enkele minuten in de magnetron.                 
4 grote gekookte aardappelen in plakjes snijden.
1 grote ui in dunne ringen.
1 rookworst in plakjes.
2 eetlepels grove mosterd
2 eetlepels creme fraiche of een klein bakje haverfraiche (=Vegan) 
2 eetlepels olie 
1,5 dl bouillon.

De bodem van de schaal bedekken met plakjes aardappel. Bestrooien met peper. Hierop wat uienringen.
Bedekken met een laagje spitskool. Hierop leg je plakjes rookworst. 
Hierop weer een laagje aardappelschijven en eindigen met spitskool.
Maak dan een sausje van de mosterd, creme fraiche of een klein bakje haverfraiche (=Vegan), olie en bouillon. Giet dit over de ovenschotel. 
Ongeveer 30 - 45 minuten garen in de oven.
 
Eet Smakelijk!



 

 

 


3 opmerkingen:

  1. Klinkt lekker, een slowcooker staat al een poosje op m'n verlanglijstje of eigenlijk moet ik zeggen dat ik er al een poosje over denk...
    Ik wil niet weer een apparaat, dat ik uiteindelijk te wienig gebruik.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Ria, Heel herkenbaar, ik wilde ook geen nieuw apparaat welke ik weinig gebruik. Daarom wilde ik geen airfryer. Ook al hoor ik vaak dat ie zo handig is. Ik heb er mn twijfels over. De slowcooker vind ik wel fijn. Geeft gebruiksgemak, zeker tijdens mijn werk.

      Verwijderen
  2. Lijkt me lekker,de ovenschotel ga ik zeker proberen.

    BeantwoordenVerwijderen