19 september 2022

Nieuwsmoe

Direct smorgens als de wekker afgaat, tijdens het koken en regelmatig op andere momenten zet ik de radio aan om het nieuws te horen. Scrol ik op mijn telefoon om het nieuws te zien van Google, NOS, RTL, Nu....En kijken we naar het half8 en 8 uur journaal. Tja iedereen zijn eigen maffe ding toch? Mijne is het nieuws op de voet volgen. 

Weer terug uit Libanon viel het me ineens op; Ik wilde het nieuws niet meer horen. Veel minder vaak zet ik de radio of tv aan om het nieuws te horen. Ook het scrollen op de nieuwsapps is minder. Al heel snel tijdens het lezen of luisteren gaf ik er de brui aan. 

De energiecrisis, de stikstofcrisis, de klimaatcrisis, de torenhoge prijzen die gezinnen moeten gaan betalen voor gas en electra terwijl de gasbedrijven blijven verdienen, de enorme inflatie, de personeelstekorten overal, met alle gevolgen vandien, het steeds wisselende politieke beleid in Nederland, of juist het gebrek aan beleid, straks wel weer of geen corona problemen, gasleveringsproblemen, .........., .............

Allemaal problemen waar ik van alles zal gaan merken. Wat mij kan gaan beinvloeden. Ik merk dat in de verschillende media toch er veel doemscenario naar boven komt. De sensatie van het negatieve nieuws. Krantenkoppen overschreeuwen elkaar in slechte berichten. Ook ik ben daar niet immuun voor. Het heeft invloed op me.

Ik word er moe van. Nieuwsmoe. 
Daar is maar 1 remedie voor; nieuwsvasten. 
Minder het nieuws volgen. Minder tijd nemen om alle nieuws te volgen.

Ik zal dan wat minder op de hoogte kunnen zijn van alle wereldproblemen. Maar hoe erg is dat?  Ik verwacht dat ik het helemaal niet erg ga vinden om niet van alles en nog wat op de hoogte te zijn. 
Dit levert me gelijk al meer echte tijd op. Tijd om lekker in de tuin aan de gang te gaan, weer wat meer te bloggen, vrienden en familie op te zoeken, weer wat meer gaan lezen, bijbellezen. 
Kortom te ontspannen, dingen te doen die er echt toe doen, mensen te ontmoeten die er toe doen, tijd voor bezinning en gebed.
 
Hoe ervaar jij het nieuws van, laten we zeggen, afgelopen half jaar? 
Wat doet het met jou? 
Of heb jij een heel ander iets waarmee jij je tijd en je goeie gemoed laat of liet roven? 
Hoe ga jij daar mee om?

5 opmerkingen:

  1. Ik volg daarom het nieuws alleen via computer op een site waar ik al het voor mij niet nieuwswaardig nieuws kan overslaan. Het weinige wat er als echt nieuws overblijft leest ik dan.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het nieuws. Dood, ellende, haat, corruptie, leven wordt duurder, meer met minder(geld, personeel), huisentejort, veel vluchtelingen, oorlog, ruzie, erbarmelijke omstandigheden, storm, overstroming, droogte, hitte, ziekte, dictator, genocide, religieuze waanzin/geweld/inperking/uitbuiting.
    Ik ben er al jaren mee gestopt, het nieuws. Het is steeds hetzelfde hooguit nieuw gebied.
    Vroeger was er ook wel eens iets goeds in het nieuws. Nu is er altijd wel iets slechts aan. Nieuwe president, ja maar hij is een man. Nieuwe manier van stroom opwekken, ja maar het is lelijk. Nieuwe diersoort, maar dan wel zo goed als uitgestorven.
    Geen bericht is goed bericht. Dus zolang ik het niet in de 20 km om mijn huiss heen zie, is het er niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. ik kijk ook geen nieuws meer,geen praat programmaś ,bevalt goed

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik volg het wel maar wel beheersbaar zodra ik er teveel van krijg stop ik even genoegjis genoeg

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik vast van nos en nu. Ik lees de krant. Maar deze week heb ik mijn vasten onderbroken omdat ik wat over Poetin wilde lezen. Nu vast ik weer en lees de krant.

    BeantwoordenVerwijderen