05 oktober 2022

De regels voor het energie-prijs-plafond zijn bekend en dit zijn ze.

Het plan voor het zogeheten prijsplafond in de energierekening is bekend!


 
Vanaf 1 januari gaat een maximale prijs gelden voor de eerste 1200 kuub gas en de eerste 2900 kilowattuur stroom die wordt gebruikt. 
Een kuub gas kost dan maximaal 1,45 euro, een kilowattuur elektriciteit 40 cent. 
Weet jij hoeveel jij per hoeveelheid betaalt? Of kijk je alleen naar je maandbedrag? Of alleen naar je jaarafrekening?
Wie per jaar niet meer verbruikt dan dat plafond, is dan maximaal zo'n 241 euro per maand kwijt. 
Verbruik je minder, dan kom je hier nog weer onder. Dat gaat echt veel schelen! Zelfs voor zuinige stokers en mensen met nu nog niet al te hoge energiekosten.
In november en december hebben energiebedrijven nog even tijd om alles om te rekenen. Wel moeten ze ons deze 2 maanden €190,- korting per maand geven. Hoeven ze niets te berekenen, krijgen we gewoon! Yess!
Voor electra is het verbruikscijfer iets opgeschroefd. Eerst kreeg je maar tot 2400 KWh prijsverlaging, nu is dat tot 2900 KWh. Scheelt toch weer.  Zeker als je zo af en toe electrisch bijverwarmt.
 
Zo is mijn gasprijs nu €1,77 per kuub en mijn electraprijs zelfs nog lager dan die genoemde €0,40. Ergens in februari loopt mijn energiecontract af. Dan zal de prijs wel omhoog schieten. Ik hoop nog dat februari al een beetje als na de winter voelt en de echte prijzen al weer wat dalen. Dat is echt nog koffiedik kijken.

Tot die datum in februari heb ik zelfs wel extra voordeel van het energieplafond. De grootste kostenpost, het gas, gaat omlaag. Voor de kuub's gas die ik méér verbruik dan de 1200 uit het plan, daar betaal ik wel die €1,77 voor en na februari waarschijnlijk  veel meer.
Met de stroomprijs, daar zit ik nu nog onder de nieuwe maximum norm. 
 
Voor mezelf zit het spannende meer in of en hoe ik straks nog iets terugverdien in het kopen van de zonnepanelen die niet op ons eigen dak liggen. We zouden die kosten terugverdienen in de teruggaaf van de energiebelasting per KWh. Over de hoeveelheid energie die opgewekt is met onze 9 panelen, zouden wij 15 jaar geen energiebelasting hoeven te betalen. Dit geld terugverdienen lijkt nu wel op lossere schroeven te staan. Ik hoor hier niemand over. Zijn we dat geld kwijt?
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten