04 oktober 2022

Prikje halen.

 

Met de eenvoudige naam als Planjeprik.nl kom je op de startsite om afspraken te maken voor je coronaprik. Werk je in de zorg dan is daarvoor een andere site prikvoordezorg.nl. De namen van de sites zijn kinderlijk eenvoudig. 
Maar daarna is het snel gedaan met die eenvoud, is mijn ervaring.

Voor beide sites moet je wel eerst een uitnodiging hebben ontvangen om een afspraak te mogen maken. Dus of op basis van je leeftijd, nu 60+, of van je werkgever in de zorg. Stel nu dat je die uitnodiging inmiddels gekregen hebt...

Als je een afspraak wil maken voor zoals ik voor mijn pa, dan ga je naar de site planjeprik.nl. Mijn Pa woont in een klein dorp, dus hij moet voor de prik zeker 25 km reizen. Hij kan dus ook naar mijn stad komen en na afloop een bakkie koffie en lekker blijven mee eten. Maar ja, een taxi moet je minstens 1 dag van tevoren reserveren. Dit maar op de gok gereserveerd, want een tijdstip voor de prik is niet van tevoren af te spreken. Als ik op donderdag, vrijdag en zaterdag op de site kijk om een afspraakop maandag in te plannen, dan staan er wel 3 verschillende woonplaatsen in om te prikken, maar allemaal 's morgens om 8.10 of een kwartiertje later. We hebben maar op de gok de taxi gereserveerd voor de maandag en hopen dat ik die ochten alsnog een afspraak kan inplannen voor die middag. Bij bellen om een afspraak te maken werd de verbinding gelijk verbroken; te druk.

Voor mezelf, werkend in de ouderenzorg hebben ze een andere werkwijze. Op de site prikvoordezorg.nl kan ik 3 datums aangeven waarop ik geprikt zou willen worden. Ik kan zelfs aangeven of ik in de ochtend, middag of avond wil. Lijkt handig. 
Vervolgens moet ik 5 werkdagen afwachten om te horen wanneer en waar ze mij ingeroosterd hebben. Ze hebben mij ingeroosterd om 9.15 u in Voorthuizen. I
Ik woon op loopafstand op een goede prik en testlocatie in Harderwijk. Nu moet ik een reis maken van een half uur met de auto. Ik heb mijn prikafspraak gelijk weer afgezegd. 
Ik wacht wel een paar weken tot mijn eigen leeftijdgroep aan de beurt is. Kan ik er op de fiets of wandelend naar toe. Ook al worden de reiskosten door de werkgever vergoed, ik wacht toch maar even. Dit scheelt me te veel tijd en gedoe.

Tjonge wat een ingewikkeld zo allemaal! Het systeem werkt technisch misschien wel, maar nadenken kan het niet. De systemen kijken gewoon naar het eerstmogelijke tijdstip op een bepaalde afstand van de priklocatie en dat is het dan. 
 
Ik heb inmiddels eerdere prikken en in maart nog Corona gehad, dus enige bescherming zal ik wel hebben opgebouwd intussen. Die onzekerheid van in het begin is er niet meer. Dus denk ik geen groot risico te nemen door mijn prik uit te stellen. Mijn vader heeft zijn  prik die maandagmiddag gehad. Wel zo prettig idee als je binnenkort een leuke internationale busreis voor de boeg hebt.
 
Heb jij de najaarsprik al? 
Ga jij 'm nemen? 
Zelf over woog ik eerst om de prik maar te laten voor wat die is. Maar later bedacht ik, waarom eigenlijk? De griepprik haal ik ook elk jaar.

9 opmerkingen:

  1. Jij kunt ook via planjeprik. Zorguitnodiging is daarbij niet nodig. Vaak kun je de volgende dag al terecht en anders kijk je wanneer de eerstvolgende mogelijkheid in jouw woonplaats is.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo, bedankt voor je reactie. Fijn dat je meeleest. Het is nu nog zo dat je voor planjeprik ouder moet zijn dan 60. Binnnenkort zal dit wel veranderen, misschien al wel met een maandje. Dan kunnen de ietes jongere mensen ook komen voor een prik. Nu nog niet.

      Verwijderen
  2. Via planjeprik.nl kun je zonder uitnodiging een afspraak mits jouw geboortejaar aan de beurt is. Wij hebben vanuit Frankrijk ieder een afspraak gemaakt via planjeprik.nl zonder uitnodiging net als de voorgaande keren. Je hoeft de vragen maar te doorlopen en een datum te kiezen voor een priklocatie bij jou in de buurt.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Nee hoor, fout in het systeem. Ik ben van 1966. Vrijdag afspraak gemaakt, zondag geprikt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Gaan we gelijk proberen! Proberen we een afspraak te maken voor volgende week.

      Verwijderen
  4. Test of ik het wegkrijg vanmorgen al 3x getypt

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ha Knutselpret, ik zie dat je vanmorgen iets al 3x hebt getypt. Dat bericht is wel bij ons binnengekomen. Groetjes, Hannie

      Verwijderen
    2. maar dat is vaag ik krijg dan een melding van oeps er gaat iets fout probeer het later nog een keer. Nou ja ik heb mn best gedaan in elk geval :)))

      Verwijderen
  5. Oke nou voor mij geen twijfel wel of niet .na 3 weken longontsteking. Overblijfsel van corona, heb je flink corona gehad met net wel net niet zuurstof dan ben je nu dus veel vatbaarder voor longontsteking. De huisarts heeft veel aantekeningen gemaakt om goed beeld te krijgen. Nu 3 antibiotica kuren en een kuur prednison verder knap ik nu op . Maar conditie is weer helemaal weg. Dus voor mij zo snel mogelijk de prik

    BeantwoordenVerwijderen