21 juni 2011

Het halveringsprincipe

Ooit van gehoord? Het halveringsprincipe.

Veel producten geven een doseeradvies aan, bijvoorbeeld 1,5 maatdopje voor de was. Vaak is t helemaal niet nodig om zoveel te gebruiken.

Wil je het wat zuiniger aan doen, dan moet je het halveringsprincipe eens gaan toepassen. dit is heel simpel; Gebruik eens de helft van wat je gewend bent om te gebruiken. Dus maar de helft van de hoeveelheid waspoeder, de helft van je shampoo, een half tablet vaatwasmiddel in de vaatwasser, de helft van je tandpasta,  de helft afwasmiddel, . . . . . . . .

Ik heb dat ook wel geprobeerd em merkte dat dit meestal ook genoeg is om de boel schoon te krijgen. Ja, ook met het halve tabletje vaatwasmiddel. Ik moest er wel even een schilmesje bijpakken om een inkepinkje te maken in het tabletje, dan brak het makkelijker. Bij sommige merken shampoo werd de helft wel wat erg zuinig, dus nam ik dan wat meer dan de helft.

Ik heb het nu vooral over schoonmaakmiddel en lichaamsverzorging, maar je kunt ook denken aan koken, de helft van het aanbevolen juspoeder, sausbinder, limonadesiroop en zo.
Al uitproberend ontdekte ik zo dat ik soms met veel minder toe kan als fabrikanten je aanbevelen. Of dat ik sluipenderwijs steeds meer ben gaan gebruiken doordat bijvoorbeeld het scheutje wasverzachter steeds groter werd.
 Dus af en toe stap ik weer even over naar het halveringsprincipe om zo weer bewuster de spullen te gebruiken, en goedkoper uit te zijn. Ja tuurlijk; het werkt 2 kanten op, goed voor het millieu en goed voor mijn portemonee.

Het halveringsprincipe kun je beter niet altijd toepassen. Er zijn situaties waarin dat niet handig is. Je kunt beter nog niet gaan wassen of afwassen als de machine pas half vol is. Dan is het echt beter te wachten tot de machine helemaal vol is. ;-)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten