22 november 2011

Zorgverzekering is binnen

De papieren voor de zorgverzekering is binnen. Op het eerste gezicht lijkt het mee te vallen, de premie in totaal stijgt minder dan verwacht. Voor 2 volwassenen gaan we ongeveer 9,50 per maand omhoog. Zeker gezien de vele paniekberichten in de media had ik het veel hoger verwacht.

Maar ja, zoals altijd zitten de addertjes in het gras en steken niet als een paal boven water.
 - De verplichte eigen bijdrage wordt dus van 170,- naar 220,- per persoon. Grootgebruikers in de zorg zijn dit vaak al in de eerste 3 maanden van het jaar kwijt.
- De tandartsverzekering dekte tot december dit jaar alle kosten, tot een maximum van 250/ 500/750 Euro. Afhankelijk van hoe je verzekerd was. Dit verandert per volgend jaar. Er wordt dan maar 80% vergoed, tot eenzelfde maximum. dus elke keer als er wat gedaan moet worden bij de tandarts, moet er betaald worden.
- De bril was 100,- vergoed per 2 jaar. Blijf ik in dit zelfde pakket, dan wordt dit 100,- per 3 jaar.

Ik heb het pakket nog eens goed bekeken en denk dat wij 1 stap omlaag gaan in de aanvullende verzering voor zorg. Hierin zijn de verschillen voor ons in de vergoedingen niet zo groot, maar scheelt wel weer premie per maand. Want om een premie  € 8,33 hoger  per persoon per maand uit te laten vallen alleen voor een vergoeding van een bril voor 100,- over 3 jaar, dan betalen we die nog zelf. Natuurlijk kunnen we niet in de toekomst kijken en weten we niet wat er op gezondheidsgebied er boven ons hoofd hangt, maar ik denk nu dat de meest essentiele dingen in de zorg wel verzekerd zijn. Misschien naief, maar ik noem het liever "onervaren", en dat wil ik graag zo houden. De tandartspremie laten wij op het huidige niveau. Die 20% moeten we hoe we ook verzekeren, toch zelf gaan betalen.

Hebben jullie je pakket voor volgend jaar al doorgespit? Welke veranderingen hebben jullie opgemerkt?

1 opmerking:

  1. Ik ga serieus kijken naar een ziektekostenverzekering met een internetlabel. Schijnt ongeveer 10% goedkoper te zijn.

    BeantwoordenVerwijderen