04 april 2012

jaarverbruik cijfers

Ik kan nu voor het eerst cijfers vergelijken van een jaar verbruik hier of in t oude huis. Helemaal zuiver is het natuurlijk nooit; de ene winter is wat kouder dan de andere, er vliegt eens een kind uit of er vliegt er eentje aan. Dat gaat hier op en af, dus geen peil op te trekken.

Jaar heel 2010                    Electra;  4077       Gas 1084          Water      112
van 1-4-'11/ 1-4-'12                          3708              1648                          158
                                                          -369               +564                         +46

De electra is omlaag gegaan, het gas is flink omhoog gegaan, net als het water.
Sommige dingen kan ik verklaren, maar niet helemaal.

Dit huis had tot deze week boven alleen enkel glas, zou dat zo veel gescheeld hebben? Maar t centrale temperatuur-meetpunt zat toch in de huiskamer? De zolder is bij de verhuizing al geisoleerd. De inhoud van het huis is ook groter. De ketel van het huis is nieuw, een HR ketel als ik t goed heb? De ketel is nog geen 5 jaar oud. Maar even blijven opletten op het stookgedrag dus. Vest aan ipv de kachel als het al bijna bedtijd is deden we al. Ik geloof niet dat we slordig zijn geworden in ons stookgedrag.

Het waterverbruik is ook toegenomen. Kan komen door langer douchen? We hebben een ligbad, maar tot nu toe is die door alle huisgenoten samen nog geen 5x gebruikt geloof ik.
De regenton is lang kapot geweest na de verhuizing. Alle planten hadden wel extra water nodig, kregen ze dus uit de kraan. Ook dit jaar is de regenton gesneuveld door de vorst, dus weer geen regentowater voor de tuin en de planten in huis. Maar goed, regentonnen vangen niet dit grote waterverschil op. En toch zijn we de helft zuiniger uit dan de Waterleidingmaatschappij van ons verwachtte. Volgende week de jaarafrekening. Ik ben benieuwd.
Ik heb er al eens eerder over geschreven; http://www.familiedubbelop.blogspot.com/2012/02/watermeterstand.html


En dan t goede nieuws, het electraverbruik is wel gedaald. En hoe dat komt? geen idee! Zuiniger pc schermen? Die staan veel aan hier in huis, de pc's. Zuinige lampen hadden we in t andere huis ook. Nou ja, toch fijn dat dit verbruik gedaald is. Scheelt wellicht een beetje.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten