03 mei 2012

Tel je zegeningen, een voor een. . . .

Gisteren heb ik een stukje geschreven over de regeringsplannen. Achteraf bedacht ik dat dit misschien wel wat kil en berekenend over kan komen. Of misschien wel van "ik heb lekker geen last van die en die bezuinigingen". O bedoel ik het niet. Ik ben later nog veel aan het denken geweest en door de dag heen mijn zegeningen geteld. Dat zou je ook eens moeten doen. Je blijft aan het tellen! En aan het eind van de dag, waarschijnlijk al veel eerder, besef je hoe gezegend, hoe rijk je eigenlijk bent.
Het begint al bij het wakker worden;
  1. Je doet je ogen open en je hebt zicht. Je ziet. je bent gezond. Alle gezinsleden zijn gezond.
  2. Je ligt naast je man die je liefhebt.
  3. Of hij is al naar zijn werk. Het hebben van werk en kunnen werken zijn er ook weer twee.
  4. Het bed waarin je ligt is droog en warm.
  5. Je hebt een goed huis.
  6. Voorzien van stromend water, gas en licht.
  7. Je kunt je aankleden en zelfs kiezen wat je aantrekt.
  8. Je hebt ruim voldoende te eten en drinken. Kunt kiezen wat je wilt. Je kinderen hebben zelfs de mogelijkheid om te zeggen "lust ik niet".
  9. Als de anderen de deur uitgaan heb je geen angst. Natuurlijk kan ook hier iets verschrikkelijks gebeuren, maar in ons denken verwachten we iedereen weer gewoon gezond, ongeschonden en onbedreigd thuis. Het land is vrij van oorlog en geweld.
  10. als ik met de hond de steeg uitloop sta ik in het bos(je)
  11. Ook het klimaat en het weer zijn veilig.
  12. Je hebt vrijheid van meningsuiting.
  13. Je hebt meer dan nodig is om te overleven. We leven in weelde, hoezeer we soms ook klagen.
  14. Je hebt familie.
  15. Je hebt vrienden.
  16. De kinderen gaan naar goede scholen.
  17. Je bent mobiel, lopend, fietsend, auto, trein, bus.
  18. En de vrijheid om daarheen te gaan waar je wilt.
En ga zo maar door. Al deze dingen zijn voor ons heel vanzelfsprekend geworden. soms zo, dat we ze pas missen als het er niet meer is. Als de electra een dag uitvalt zijn we zo ongeveer in paniek, want o o de inhoud van de vriezer.... Maar het kan nog veel erger.
Wat als.... je hele leven op zijn kop komt te staan? Als er zo ineens wel meerdere dingen tegelijk of kort op elkaar uit het bovenstaande rijtje wegvallen? Wat dan?

Dan is het mooi als je ooit je zegeningen hebt geteld en weet Wie ze gegeven heeft. Dat er een God is die jou die zegeningen heeft gegeven. Dat je Hem ervoor gedankt hebt. Dan weet je ook bij wie je terecht kunt als er zegeningen wegvallen. Want die zegeningen zijn wel weggevallen, maar God zelf niet.
Ook bij mij zijn er ooit zegeningen weggevallen. Werden dagelijkse dingen ineens veel minder vanzelfsprekend. Maar dan is het goed, te merken dat er een God is die je steunt en met je is. Mochten er ooit zegeningen bij jou wegvallen, dan hoop ik dat je ook Zijn steun zult vragen en ervaren.
Misschien is het eens goed een dagje al je zegeningen van nu te tellen? Te (her-)ontdekken dat God bij je wil zijn, je kent.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten