08 maart 2013

Uurloon omhoog, toch lager eindtotaal.

Zoals bijna heel Nederland ben ik ook  bezig met de belastingaangifte. Die toont weer eens aan wat ik al wel wist; Mijn inkomen is drastisch gedaald. Toen de jaaropgaven op een rij legde werd dat pijnlijk duidelijk. Mijn bruto jaarinkomen was in 2012 €2306,- lager dan in 2010!

En dat terwijl de woonlasten en gezinslasten zo ongeveer verdubbeld zijn.

In 2010 ben ik van baan veranderd. Het ongeschoolde werk heb ik toen in kunnen ruilen voor geschoold werk. Dus levert me dat een hoger uurloon op.
In maart 2010 ben ik begonnen als parttime activiteitenbegeleidster. Dit werk doe ik nu nog met veel liefde en plezier. Maar in de loop der jaren zijn mijn uren zo teruggeschroefd dat dit dus 2306,- minder heeft opgeleverd. Dat vind ik wel véél. Juist omdat toen ook de verwachting was meer te gaan verdienen. Ik sta nog niet bovenaan de ladder van de periodieken, dus krijg ik er elk jaar een periodiek bij. Een periodiek erbij betekent een kleine stijging van het uurloon. Daarbij gerekend de loonsverhoging van de (toen) nieuwe CAO VVT. Dit alles bij elkaar gerekend, had ik zeker niet verwacht om nu zoveel in te leveren.

De woonlasten zijn enorm gestegen, mede door de koop van een huis en de gezinsuitbreiding. Het loon van manlief is wel wat gestegen door de CAO loonstijging, maar niet genoeg. Hij staat al bovenaan de ladder van de periodieken en krijgt er uit die hoek niet meer bij. Zijn bruto loon is in 2012 zo'n €1170,- hoger dan in 2010.

Ik ben me dus toch maar eens achter de oren aan het krabben, wat te doen?
Natuurlijk mijn lijstje besparingstips weer eens uitpluizen en uitvoeren. Kijken waar ik overvloed heb en wat verkocht kan worden. Kijken hoe en waar ik inkomen mee kan verwerven. Een dag roostervrij vragen en er elders een baan ernaast nemen? Met het oog op de veranderende zorg uitkijken naar heel ander werk?

pffft.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten