05 september 2014

Gloeilamp, spaarlamp, ledlamp.

Gloeilamp, spaarlamp, ledlamp... Er zal ongetwijfeld al veel over geschreven zijn. De gloeilamp is niet meer, dus daar is niet veel meer over te schrijven. Tenzij je een hele oude lamp hebt waar geen spaarlamp in kan bijvoorbeeld omdat de lamp van ijzer is.

In ons huis gebruiken we al jaren spaarlampen. Ik heb er ook wel een voorraadje van. En dat heeft ook zijn nadelen, want nu heb ik meerdere lampen, maar niet de lamp die ik zocht. We hebben wat sterkere verlichting nodig zo nu en dan. Voor de lamp in de woonkamer wilde ik kijken naar sterkere spaarlampjes. Kleine fitting en net wat sterker als er nu in zat. We hebben eigenlijk een onvoordelige lamp qua stroomverbruik, want je moet er 3 lampen in doen. Dat geeft samen minder effect als 1 lamp van 3 voudige sterkte. Ik wist dat ik nu lampjes had met kleine fitting en spaarlampsterkte 5 Watt. Grotere wattages geeft ook weer grotere lampen/ bollen en dat wilde ik niet. Bovendien "horen" we over te stappen op ledlampen, dus heb ik daar maar eens tussen gekeken.
Maar daar snapt een simpele lampenkoper niks van! Ja, ik ben wel zo slim dat ik weet hoe meer lumen hoe meer lichtopbrengst, maar veel verder gaat mijn kennis niet. Omdat ik nog geen andere lampen nodig had heb ik me er verder nooit in verdiept.

Dat moet nu dus maar even. Even op internet rondgeneusd en dit is de kennis die ik er heb opgedaan. Ik denk dat we van de spaarlampen al wel hebben ontdekt dat er lampen zijn met een warme kleur en met een koudere kleur. Dat is bij ledlampen ook zo. Er is ook veel informatie waarvan ik denk dat ik dan door de bomen het bos niet meer zie, zoals stralingsrichting,  wel of niet dimbaar,  lichtopbrengst in lumen of in kelvin, ............

Vanmorgen heb ik mijn 5 w spaarlampjes vervangen door ledlampjes van 136 lumen. Volgens de tabel zou ik er dan achteraf gezien niet in lichtsterkte op vooruit zijn gegaan, hooguit in een iets lager verbruik.  3x 2 W in plaats van 3x 5 W. Dat zet financieel geen zoden aan de dijk denk ik. Ledlampen zijn nog prijzig, ook al had ik nu 35 % korting. Ik had t ook beter eerst goed kunnen uitpluizen en desnoods het tabelletje in de tas gestopt. Nu ik de lampen aan doe lijken ze wel sterker. Maar dat kan weer komen dat spaarlampen altijd wat opwarmtijd nodig hebben. Ik wacht t maar af. Volgende week bij de haakavond zullen we het wel voor het eerst echt testen. Klinkt ook niet duurzaam, lampen vervangen die t nog doen, maar ja, ik had sterkere lampen nodig. De spaarlampjes bewaar ik wel gewoon, kunnen wel weer ergens anders in.
Hieronder wel een tabelletje met lampsterktes, hoef je t niet meer uit te pluizen als je ze nodig hebt.
 
gloeilamp spaarlamp Ledlamp    lichtopbrengst = Lumen
15 W     100-150 lumen
25 W 5-6 W 2 W 200-300
  8 W   300-500
40 W 8 W 6 W 400-500
  11W   500-700
60 W 13 W   700-850
75 W 16 W 10 W 900-1000
100 W     >1300






                                               



















































 

3 opmerkingen:

  1. Handig! Dat lijstje. Ik vond vroeger die lampjes zo leuk die op kaarsjes leken. Met flakkerend licht. Zouden die er nog zijn?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Misschien doe je het ook, maar in principe let ik bij het aanschaffen van spaarlampen vooral ook op de lichtkleur. Deze wordt op de verpakking in graden Kelvin weergegeven. Mijn ervaring is echter dat eenzelfde getal, per merk een resultaat kan laten zien dat behoorlijk van elkaar afwijkt (warmer of juist kouder licht). Dus helemaal op het getal alleen afgaan is ook niet alles.
    Tot voor een jaar geleden gebruikten we nog altijd gewoon gloeilampen. We vonden de spaarlampen veel te ongezellig. Tenslotte toch maar wat uit gaan proberen. De spaarlampen van de Hema (8 en 15 Watt) bevallen ons goed, vooral ook qua lichtkleur (2700 K). Laatst heb ik ook een ledlamp (6 Watt) van de Action mee naar huis gebracht, maar deze gaf weer van dat vreselijke koude licht op de plaats waarvoor hij oorspronkelijk bedoeld was. Dit ondanks het feit, dat volgens opgave van de fabrikant de lichtkleur eveneens 2700 K bedroeg. Maar daarom niet getreurd, hij hangt nu in de lamp boven onze grenen houten eettafel. Door de reflectie doet'ie het daar toch goed vinden wij. Veel licht en toch niet ongezellig.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik gebruik maar al te graag led lampen, het scheelt een hoop in de kosten en heb er nog plezier van ook.

    BeantwoordenVerwijderen