24 juli 2015

Kweek je eigen ananas! (-plant)

Een tijdje terug heb ik de kroon van een ananas in het water gezet. Vandaag heb ik 'm gepoot. Ik heb nu mijn eigen ananasplant!

Hoe ik dat gedaan heb?

Zoek een ananas uit met mooi blad. (Ik had mijn ananas al even laten liggen omdat wij er niet aan toe kwamen die op te eten. Toen waren de punten al niet zo mooi meer. Dat zie je nu nóg terug.)
Snij het blad met een plak vruchtvlees van de ananas af. Of anders gezegd; snij de bovenste cm van de ananas af met het blad.
Snij dan het vruchtvlees er zoveel mogelijk van af, omdat dit gaat rotten als het in het water staat. Op internet heb ik op verschillende plekken gelezen dat je dit stukje dan eerst een weekje moet laten drogen. Eerlijk gezegd heb ik dat niet gedaan. Dit druisde tegen mijn gevoel in.
Ik heb de ananas zo in het water gehangen dat alleen het onderste stukje in het water kwam.
Geduldig wachten. Wachten tot de ananas wortel schiet. Dat kan wel enkele weken duren.
Vanmiddag heb ik alles klaargezet om de ananas te gaan poten.

Van de onderkant heb ik eerst de rottende blaadjes er af getrokken of geknipt, zonder de worteltjes aan te raken.


In de potgrond gezet, het water erbij dat nog in het vaasje zat en ik heb de plant weer op dezelfde plek teruggezet waar de worteltjes gegroeid zijn.
Ik denk dat het niet goed is om de plant te poten en ook nog eens gelijk een heel andere plek in de kamer te geven. Die andere plek komt later wel.

En hier is mijn nieuwe ananasplant!


Echt de moeite waard om het ook eens te proberen!



2 opmerkingen:

  1. wow, vet! Ik heb dit een keer geprobeerd, maar toen was het mislukt. Dit geeft inspiratie om het opnieuw te proberen!

    BeantwoordenVerwijderen