27 september 2023

Financieel verantwoord bezig zijn lijkt steeds duurder te worden.

Financieel verantwoord bezig zijn kun je op heel veel manieren bedoelen. Vandaag bedoel ik dat je keuzes maakt om je geld in te zetten voor bewuste doelen. Niet dat ik nu hier een of ander klimaatdoel of humanitair fonds wil promoten hoor.

Zo'n anderhalf jaar geleden ben ik overgestapt naar Om Energie. Dan neem je energie af van lokale energieleveranciers. Zeg maar, via de zonnepanelen of windmolens bij je om de hoek. Ik vond dat wel een goede gedachte, omdat we zelf natuurlijk ook zonnepanelen hebben via de postcoderoosregeling. Met het afnemen van energie via Om Energie steunde ik hen. Toen lagen de prijzen nog aardig dicht bij elkaar, en vond ik het belangrijk om dan wel dit goede doel te steunen. Het doel en de gedachte steun ik nog steeds, maar mijn portemonee gaat hier toch mee stoppen. Het prijsverschil met de grote energiegigant is bij gelijk berekende hoeveelheid verbruik is minstens €30,- per maand. €30,-! Die grote energiegigant is wel een stuk duurder met het vastrecht, maar de lagere energietarieven leveren ons dus dit grote verschil op. Dan stap je toch maar weer over. Terug naar mijn vorige leverancier. 

Zo was het ook met ons spaargeld. Ooit een spaarrekening geopend bij de ASN bank. ASN investeert in goede doelen en niet in milieuvervuilende bedrijven of wapenhandel. 
De betaalrekening houden we er aan, en ook wel een spaarrekening voor als de wasmachine het begeeft of de auto een dure reparatie heeft. Het echte spaargeld gaat toch naar een andere rekening. Sparen bij de ASN levert ons nog steeds maar 1,2 % op. Inmiddels zijn we overgestapt naar Leaseplan banksparen. Hier krijgen we 2,2% rente. Ik vergelijk de spaarproducten die dezelfde voorwaarden hebben; vrij op te nemen als het nodig is, Nederlands garantiestelsel. 
Misschien vraag je je af of dat nou zoveel uit zou maken, 1,2 of 2,2. Dan kun je er een rekentooltje op los laten voor je eigen of bedachte spaargeld; Berekenhet.nl
 
Je hoort in deze dure economische tijd wel eens de uitdrukking dat je vooral heel stil moet blijven zitten als je geschoren wordt. Ik denk dat je dit niet moet doen. Kijk rustig eens verder. 
Tegenwoordig heb je met enkele muisklikken een spaarrekening met hogere rente geopend. Hiervoor hoef je niet je hele betaalrekening over te zetten. Lees goed de voorwaarden van die bank; Mag je tussendoor geld opnemen. Krijg je je rente per maand of 1x per jaar. Valt het onder het Nederlandse depositostelsel. Deze term hoef je niet uitgebreid te snappen; Het komt er op neer dat als die bank omvalt, je niet naar het buitenland hoeft af te reizen om je geld op te kunnenhalen. Dat kan wel zo zijn bij buitenlandse banken. Als die omvalt moet je misschien wel naar Italie of Frankrijk afreizen om je geld op te kunnenhelen. Zit ik ook niet op te wachten, mijn frans of italiaans is niet zo best.
 
En zo verandert er hier in huize dubbelop nog wel eens het een en ander.  De energieleverancier, de spaarrekening, de telefoonrekening,..........

Durf jij ook over te stappen?
 

4 opmerkingen:

  1. Wat ook helpt bij diverse partijen is melden dat je wilt overstappen naar een andere partij. Laatste keer kreeg ik 9 maanden lang maar liefst 20 euro korting.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Goed dat je dit nog even noemt! Ik had gebeld, maar het hier niet opgeschreven. Dit is vaak heel effectief om als eerste te proberen. Zeker als je eigenlijk niet wilt overstappen. Bij Om energie heeft bellen mij niets opgeleverd.

      Verwijderen
  2. Inderdaad. Principes zijn leuk maar eigen geld eerst.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dat is een goede vraag. Ik ga me daar zeker wel over beraden!

    BeantwoordenVerwijderen