09 september 2024

Tuinoogst en ontspullen.

Je kunt je vast nog wel herinneren dat ik je mijn frustratie vertelde over de moestuin. Het stukje moestuin in de achtertuin. Bijna alles werd opgegeten door de slakken. Groente heb ik dit jaar dan ook amper kunnen oogsten. 2x andijvie, net genoeg voor een keertje andijviestamppot voor ons drietjes. 

Nu begint het er wel een beetje meer op te lijken. Klein beetje.

We hebben cherrytomaatjes! Ze kleuren nog rood ook! Had ik niet meer verwacht. Het is immers al bijna half september. We hebben afgelopen week wel prachtig weer gehad voor de tomaatjes. En voor onszelf natuurlijk. Was een weekje vrij en heb genoten van het niets hoeven en het mooie weer. 

Gisteren tomaatjes kunnen oogsten.

En de eerste peren! 
Vorig jaar werden ze niet groter dan n centimer of 5 en gingen ze barsten. Konden we niets mee. Dit jaar zien ze er beter uit en liggen er nu een paar te rijpen in de fruitschaal. Naast de 2 appels uit de voortuin. 
Er hangen nog wat appels en peren aan de boom. Die laat ik nog even doorkleuren en doorgroeien. 
 
De nectarines die erbij liggen komen wel gewoon uit de winkel.
 
Soms bekruipt met wel t gevoel; straks moet ik, nu de bomen eindelijk een beetje fruit beginnen te geven, ze toch achterlaten. 
De nieuwe tuin wordt klein. daar zal ik  weer opnieuw moeten beginnen met fruitbomen. Deze bomen uitgraven, in een pot zetten en straks meenemen gaat niet lukken. De nieuwe tuin is klein. Wel ga ik straks proberen om met leibomen te gaan werken. Wordt nog een vak apart, leibomen snoeien.

Vandaag ben ik in de voorbereiding naar het kleinere huis bezig geweest met minimaliseren en ontspullen.
Zie je niks van als je bij mij in huis zou komen, maar zo heb ik een tas vol met tasjes klaarstaan om de deur uit te doen. Plastic, papieren en stoffen tassen. Netjes opgevouwen staat het klaar voor de kringloop. Ik heb er wel wat gehouden voor eigen gebruik. De meterkast puilde haast uit van alle tasjes. En nu ik dit schrijf bedenk ik dat ik op zolder nog een stapel papieren tasjes heb liggen. Ik ga er een paar bewaren, en de rest kan mee naar de kringloop. Ja het is veel gemakkelijker om ze gewoon in de papiercontainer te gooien, maar ik denk dat in kringloopwinkels wel eens een tasje nodig is om iets mee te kunnen geven. 
Je ziet er niks van dat het gedaan is, maar geeft wel een goed gevoel. 


3 opmerkingen:

  1. Nou inderdaad, daar is de kringloop super blij mee en ik kan het weten 😅 ik werk er.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik denk dat de kringloop daar zeker blij mee zal zijn. Dat goede gevoel is belangrijker dan of je het nu echt ziet, toch?!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Fijn dat je toch nog wat hebt kunnen oogsten. De cherrytomaatjes zien er prachtig uit!

    BeantwoordenVerwijderen