24 juni 2023

Knoflookoogst. En meer!

Zoals je inmiddels weet probeer ik van alles uit in mijn tuintje. Zo heb ik lang, heel lang geleden eens een paar teentjes knoflook in de grond gestopt onder de appelboom tussen de aardbeien. Ik denk dat ze er wel 2  winters gestaan hebben. En nu is het juni en hebben we geoogst!
We hebben ze nog niet geproefd. Ben wel benieuwd of en hoe ze zullen smaken. 
Iemand hier al meer ervaring mee?

De kruiden groeien ook als een tierelier. Ik hou royaal aan voor vers gebruik, maar knip nu ook geregeld af om te drogen voor later. Bieslook, Peterselie, Rozemarijn, Selderij. Zou je Maggiplant ook kunnen drogen? Ik knip wat steeltjes bieslook, of blaadjes van de andere kruiden klein en leg die tussen 2 vellen keukenpapier op een taartrooster te drogen. zo kan er van alle kanten lucht bij zonder dat er stof op kan komen. Met deze warmte zijn de kruiden al na een paar dagen droog en kunnen ze het potje in. De zelf gedroogde kruiden ruiken veel sterker dan de gekochte! Kan ik er de hele winter nog lekker mee kokkerellen.
Van mijn zus had ik een zaailing van courgette gekregen.  Tijdens de vakantie is de plant zo'n beetje ontploft en nu is de eerste courgette dan echt in de maak.

Ik had zelf 1 komkommerplantje en kreeg er van mijn zus ook 1, want de mijne stond wel erg zielig te zijn in de volle grond. Ervaring van vorig jaar heeft me geleerd dat slakken wel héél erg gek zijn op jong komkommerblad, dus had ik ze afgedekt met een kap. 

Tevergeefs.

 
Eén plantje toch opgegeten door de slakken of ander gespuis,  en eentje over. Dus die toch daar maar weer weggehaald en in een grote pot op het kastje gezet.  Al is er door het vele verpotten wel enige groeivertraging opgetreden. Nu gaat het goed.
 
Met de donkere krulsla gaat het goed en hebben we al wat van op. De andijvie schiet door nog voor ze volgroeid zijn, door de warmte. Die kan ik volgende week wel uit de tuin halen, net als de tuinbonen. Ik denk dat ik wel 3 tuinbonen er aan heb hangen. 

In de voortuin is er weinig fruitoogst te halen dit jaar. Ik denk dat ik er met een beetje geluk een handvol rode besjes uithaal. Geen appels en peren dit jaar uit de voortuin. Achter lijkt het wat beter te gaan en groeien er enkele appels en peren aan de boom. Niet overdadig, maar ze groeien er!
 
Op de meest onmogelijke momenten denk ik eraan dat alles weer eens bemest moet worden. Maar met die hitte en droogte wil ik daar een beetje voorzichtig mee zijn. Ben bang dat het anders te scherp wordt voor jongere plantjes. Ik wist dat er regen aan kwam, dus had al een paar keer bedacht dat ik vlak voordat het gaat regenen even bemestingskorrels moet strooien. Daar dacht ik zelfs gisternacht nog aan. Gistermorgen dacht ik er pas aan toen ik weer op mijn werk was. Toen ik een half uurtje thuis was dacht ik er niet aan en  weer later op mijn werk.....kwam de zo gewenste regen. Toen ik naar huis ging was het weer helemaal droog.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten