21 juni 2023

Verborgen kosten bij geld wisselen en niet Euro-PINbetalingen in het buitenland.

 Zoals je weet zijn we in Praag geweest. Daar betalen ze met Tsechische Kronen. Hier in de omgeving zou ik ze niet eens kunnen kopen. Gelukkig hebben we zoon die in Amsterdam studeert, dus hem met een "zak geld" naar Amsterdam gestuurd.  Tot zijn grote frustratie kreeg hij veel minder kronen dan hij op internet voorbij had zien komen. Voor €102,45 kreeg hij maar 1900 Kronen. Had ik wel het rustgevende gevoel dat ik geld uit het land in mijn eigen zak had en daar niet eerst op zoek zou moeten naar een geldautomaat. (We hebben ons ooit heel ongemakkelijk gevoeld toen we in Liberia niet aan lokaal geld konden komen, zelfs niet met behulp van schoonzoon en dochter die er toen woonden.)

In de bus in Tsechië kwam er een man in samenwerking met de chauffeur de bus in om geld te wisselen voor wie dit wilde. Voor €100,- kreeg je dan 2200 kronen. Best wel een verschil! Maar ja, dit is niet standaard in elke bus, dus kun je er niet op vertrouwen dat er een wisselaar komt.

Vlak voor onze reis naar Tsechië lazen we  op verschillende sites dat als je ergens een pin betaling doet, je dit het goedkoopst in de lokale munt betaalt. Dus niet in onze eigen euro's. Lees dus goed in welke munt je afrekent op het pinapparaat. 

Wij hebben enkele kleine aankopen gepind en thuis nagekeken hoe het berekend is. Ik vond het zo gek; bij de ene betaling rekenden ze €0,06 en bij een andere €0,19. Dan ben ik ook weer zo dat ik wil weten hoe dat nou precies zit en ben gaan rondstruinen op de site van onze bank. Ik had het best van tevoren kunnen weten, want het staat gewoon op hun site vermeld. Bij een PIN-betaling in het buitenland rekent de bank 1,2 % provisie. 
Bij andere banken gelden andere percentages;
ASN 1,2 % opslag, Rabobank 1,4 % en ING ook 1,4%. Bij een creditcard lijkt de koersopslag wel 2%.
 
Voor kleine aankopen zoals 4 kopjes koffie sla je niet stijl achterover, maar er waren ook medereizigers die grotere aankopen deden als 6 mondgeblazen wijnglazen, of een echte Swarovski halsketting. Ik denk dat het dan wel meer in de papieren loopt. 

Ik dacht hier maar een blogje over te schrijven. Misschien haal je hier wat tips uit als je zelf nog naar een niet Euro-land op vakantie gaat. 
 
Fijne vakantie gewenst!

1 opmerking:

  1. Dat is echt wel een belangrijk aandachtspunt zeg! Goed om dit te weten als je daar op vakantie gaat denk ik.

    BeantwoordenVerwijderen