07 november 2023

OOO die Spam!!

Zoals zoveel mensen heb ook ik verschillende mailadressen. Eentje voor werk, eentje voor kerk en meerdere voor thuis. Op 1 van mijn allereerste mailadressen voor thuis wordt ik al wekenlang gespamd tot op het bot. Of hoe je je hierin het beste zou kunnen uitdrukken. Ik heb dit mailadres al jááren. Ging altijd goed. Sinds enkele weken is het helemaal mis. Op een halve dag heb ik soms meer dan 25 spamberichten. Het is een hotmail account in Outlook. Hoe kom ik daar nu weer van af? 

Ik heb al eens geprobeerd om bij elke mail aan te klikken dat dit ongewenste mail is en de afzender geblokkeerd mag worden. Helpt niets. Nee, niet in de mail zelf natuurlijk! Dan bind je de kat helemaal op het spek. 

In de provider, zodat die deze mails er uit kan filteren. Maar ik denk dat ze bij Outlook vakantie hebben of zo? Ik heb ook al eens verder gekeken op internet en zie daar dat meer mensen klagen over de spamfilter van Outlook. Dat ie het niet meer doet. Geen enkel spammailtje wordt nog gestopt. Ligt het aan outlook? Heb ik een instelling verkeerd? 

Ik ben nu maar begonnen om zo langzamerhand over te stappen naar een ander mailadres. Maar ja, een ander mailadres is wel zo gemaakt, maar dan moet je dit óveral aanpassen, ook bij het inloggen in je apps, in je nieuwsbrieven en bij je automatische inlogprogramma van Roboform. En niet alleen op mijn laptop, maar hetzelfde geldt voor mijn telefoon, waar weer via Samsung en een ander programma de wachtwoorden automatisch worden ingevuld. 

Weet jij wat ik kan doen tegen deze spamterreur? Wat doe jij ertegen? Hoe kom ik erachter wat ik destijds verkeerd heb gedaan waardoor ik nu ineens populair ben bij de spammers?


2 opmerkingen:

  1. Vier tips voor minder spam
    We geven vier tips om voortaan minder spam te ontvangen:

    Plaats uw e-mailadres niet online
    Zet uw e-mailadres niet op een openbare online omgeving. Bijvoorbeeld op uw eigen website of in een bericht op Facebook. De mensen die achter spam zitten, speuren geautomatiseerd het internet af naar mailadressen. Stuur iemand die uw e-mailadres nodig heeft altijd een privébericht. En als u op een openbare site uw mailadres vermeldt, schrijft het dan niet met een ‘@’ maar bijvoorbeeld met '[apenstaartje]’. Of schrijf ‘[punt]nl’ in plaats van '.nl'.

    Gebruik een tweede e-mailadres
    U wilt meedoen aan een prijsvraag of een gratis product ontvangen. Vaak moet u dan een e-mailadres achterlaten. Mogelijk bestookt het bedrijf u daarna met reclames of, erger nog, verkoopt het uw contactgegevens door. Dat is niet wenselijk. Maak eventueel een tweede e-mailadres aan speciaal voor dit soort doeleinden. Dat e-mailadres kunt u na een tijdje weer verwijderen. Maak bijvoorbeeld een e-mailalias aan.

    Reageer niet op kettingbrieven
    Bescherm ook andermans e-mailadres. Soms krijgt u een e-mail die een prijs belooft of die waarschuwt voor een telefoonnummer van oplichters. In het bericht wordt gevraagd om de e-mail met zoveel mogelijk mensen te delen. Dit is vaak spam. Reageer niet op het bericht en stuur het niet door naar familie en vrienden. Zo krijgt de spammer namelijk ook hun e-mailadressen.

    Blokkeer afzenders van spam
    Om te voorkomen dat u nieuwe ongewenste mails van hetzelfde adres krijgt, kunt u de afzender blokkeren. Dat werkt per e-mailprogramma anders. Voor Gmail, Outlook en Outlook.com hebben we hier een beschrijving van.
    Tips & Uitleg
    Tips & Uitleg overzicht
    E-mail
    Windows Live Mail
    App Mail in Windows 10
    Gmail
    Outlook.com
    Spam & Phishing
    Mail op de Mac
    Mail op tablet en smartphone
    Office Outlook
    Ongewenste mail blokkeren Outlook
    mail blokkerenBlokkeer mails van afzenders die maar spam blijven sturen. Dat gaat heel gemakkelijk in Outlook en Outlook.com.
    Niveau: Waardering:
    3,9 (28 stemmen)
    Spam blokkeren
    Sommige spam-mailers weten van geen ophouden. Keer op keer komt er een vervelende advertentie of raar verzoek in uw postvak. Outlook heeft daar een oplossing voor. Het is namelijk mogelijk om een afzender te blokkeren. Daarna ziet u mails van die afzender nooit meer in het postvak terug. Opgeruimd staat netjes!

    Afzender blokkeren Outlook
    In het pc-programma Outlook gaat dat zo:

    Start Outlook.
    Klik in het overzicht met mails met de rechtermuisknop op een mail van de te blokkeren afzender.
    Klik op Ongewenste mail >Afzender blokkeren.
    Klik op Ok.
    Mails van deze afzender komen nu automatisch in het postvak ‘Ongewenste e-mail’ terecht.

    Afzender blokkeren Outlook.com
    In de webversie van Outlook werkt het bijna hetzelfde.

    Ga naar Outlook.com en meld u aan.
    Klik in het overzicht met mails met de rechtermuisknop op een mail van de afzender die u wilt blokkeren
    Klik op Blokkeren > Afzender blokkeren.
    Klik op Ok.
    De mail wordt verwijderd en nieuwe berichten van deze afzender komen niet meer in het postvak.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb dat ook wel eens gehad. Toen hebben ze de spamfilter strakker afgesteld, maar toen kreeg ik mijn mail niet meer. Het is een lastige balans.

    BeantwoordenVerwijderen