09 december 2023

Van bank moeten veranderen, omdat je eruit gekickt wordt.

Al sinds 2014 bankier ik bij de ASN bank. Bevalt ons goed. Ik heb sindsdien regelmatig reclame gemaakt voor deze bank omdat ik helemaal achter hun werkwijze sta; geen inversteringen in doelen waar ik zelf ook niet achtersta zoals wapenhandel, foute houtkap en ga zo maar door. Wil je meer over mijn keuze van toen weten? Lees dan hier verder. De tarievenvergelijking van toen gaan nu niet meer helemaal op omdat we al weer bijna 10 jaar verder zijn. Dat ideologische, dat vind ik nog steeds een goed streven. In hun reclame is dit ook nu nog hun sterkste argument om voor deze bank te kiezen. Bij mij is het vaak een balans zoekend tussen ideologisch en economisch. Ik blijf het belangrijk vinden en leuk vinden om uit te spitten wat de meest gunstige keuze is.

Mijn dochter is ook ideologisch en werkt ook bij een hele grote internationale ideologische organisatie. Ze werkt bij ZOA. Hun hoofdkantoor staat hier dichtbij in Apeldoorn, maar vanuit deze organisatie werken ze in moeilijke landen en oorlogsgebieden om vluchtelingenhulp te verlenen. Ze werkt bij een ideologische organisatie en laat haar loon dus ook binnenkomen bij een ideologische bank, de ASN. Sommige van deze landen staan op de zwarte lijst omdat ze een fout regime hebben en er internationaal afgesproken is er geen zaken mee te doen. Tot zover snap ik dat allemaal. 

Maar ineens kreeg ze op ons adres ineens post van de bank. Ze mocht geen geld meer besteden in dat land, anders zou haar bankrekening opgeheven worden. Inmiddels is dat ook gebeurd en moet ze via een andere bank haar loon krijgen. Ze kan niet meer mee laten wegen of deze bank een beetje oplet in waarin deze investeert. Ze heeft nu voor een bank moeten kiezen waarin ze haar loon kan blijven ontvangen en besteden. Ik heb de bank gebeld en gevraagd hoe het zit. De bank heeft gezien waar ze werkt, in welk land, welke organisatie en welke functie. En toch blijven ze bij hun keuze. Een ideologische bank, die het voor ideologische werkers toch wel erg lastig maakt. Geen handel met foute landen, prima. Maar voor vluchtelingenwerkers, ontwikkelingswerkers? Misschien toch dit beleid maar eens nader onder de loep nemen?


3 opmerkingen:

  1. Dat is jammer, natuurlijk.
    Mijn vraag is wel, waarom zij met haar privé-bankrekening betalingen zou moeten doen in dat land? Waarom heeft ze van haar werkgever geen bedrijfspasje of bedrijfscreditcard gekregen toen ze in een land moest zijn voor haar werk?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Omdat je op dienstreis ook nog privé uitgaven gebt die je niet met de zakelijke kaart mag doen.
      Of de zaak staat alleen garant en moet je ook je zakelijke uitgaven eerst zelf doen en daarna declareren.
      Waarschijnlijk zit de werkgever niet bij dezelfde bank.

      Verwijderen
  2. Dat is inderdaad wel een flinke tegenvaller van deze bank, die verder heel positief klinkt. Ik vind dit raar beleid.

    BeantwoordenVerwijderen