28 januari 2014

Haakavondjes

Zal ik er toch weer aan beginnen of toch maar niet?
Vorig jaar mei heb ik via onze kerk de dinsdagochtenden voorgesteld als haakochtend, bij mij thuis. Elkaar ontmoeten, ideeën uitwisselen, haken leren.  Daar zijn toen 2 vrouwen  op af gekomen. Het waren wel bijzondere ochtenden samen. Verder is er niemand geweest. En dat op 4 ochtenden. Ik heb dus vaak voor niets klaargezeten met mijn haakspulletjes, koffie en voorbeeldboeken. En toch....

Had ik niet het idee dat het een flop was. Lastig te omschrijven denk ik. Zit je daar voor niks en toch voelde het niet als "voor jan doedel" zitten.Wie weet waar het ooit nog eens toe zal leiden.

Nu nog vragen mensen regelmatig naar de haakochtenden. Hoe het gegaan was. Als mensen dan horen dat er weinig opkomst was weten ze ook dat het nu stilligt. Toch hoor ik nog regelmatig dat er wel interesse voor is. Zo af en toe komt er ook iemand langs voor een specifieke haakvraag.
Maar toen konden blijkbaar veel vrouwen niet op de dinsdagochtenden. Zal ik het nog eens proberen en dan op een avond?

Maar ja, met een huiskamer vol vrouwen heb ik al snel het gevoel dat ik een te groot appel doe op mijn gezin. De huiskamer is dan door (al) die vrouwen ingenomen. Man en kinderen kunnen er dan niet terecht. Zeker voor de kinderen zal dat niet zo heel erg zijn denk ik, die zitten toch wel vaak boven. Halverwege de avond komen ze dan even beneden voor wat drinken. Dat kan dan ook nog wel, maar is toch anders. Dat is ook de belangrijkste reden waarom ik er nog niet aan begonnen ben.
Dan  hou ik het voorlopig dan toch maar op; wie een haakvraag heeft komt maar langs. En leuk als je nog iemand meeneemt. Dan blijft het bij af en toe en niet met een vaste regelmaat.

Er zijn zoveel leuke dingen te maken met haken! Ik ben blij dat het weer in is. Kan ik me weer lekker hierin uitleven. Twintig jaar geleden werd het toch als compleet oubollig verklaard. Toen was het ook vaak niet de moeite om te haken, vaker vond je het goedkoper kant en klaar in de winkel. Was het materiaal veel duurder dan kant en klaar gekocht en had je verder ook geen eer van je werk. Nu is dat gelukkig anders.

 De foto's van mijn haakwerkjes staan op de pc, en ik werk nu op de laptop. anders  had ik je wel wat resultaten laten zien. Vaak lijken dingen heel moeilijk te maken. Maar als je het weet is het zo simpel.
Voor de meeste bewoners op mijn werk is het helaas wel te moeilijk geworden. Anders hadden we het daar ok zeker wel eens opgepakt.

3 opmerkingen:

  1. En ipv in jouw huiskamer in een cafe afspreken? Dat gebeurt hier regelmatig. Er zijn brei-middagen, haak-avonden. Het cafe wordt niet afgehuurd, maar gewoon aan de grote stamtafel of met een paar tafeltjes bij elkaar.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Misschien is er een andere ochtend die de meeste geïnteresseerden beter past? Als jij dan kunt? Of misschien om de week een avond? Of elke week bij een ander? Is er een klein zaaltje bij de kerk dat zou kunnen worden gebruikt?
    Misschien is er een avond dat je man weg is? En misschien de kinderen ook een poosje?
    Misschien vinden ze het wel goed als je eens in de week of in de twee weken, de huiskamer zo gebruikt?

    Ik heb samen met mijn man de afspraak dat we een avond per maand de huiskamer voor eigen plannen gebruiken. Meestal gaat de ander lekker weg, of in bad, spelletje op de pc boven, film kijken in bed met de laptop. We hebben het nodig om soms een eigen plek te hebben waar we dan met anderen kunnen samenkomen.

    Waarschijnlijk heb je over de meeste dingen al nagedacht. Heel veel succes, ik hoop dat je een manier vindt!

    petra

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Op dinsdag werken veel dames toch? Tenminste bij mij in de buurt. Misschien woensdagochtend? Ik haak zelf Boshi mutsen. Makkelijk en snel klaar! K.

    BeantwoordenVerwijderen