11 april 2014

Trendy tuinieren en de moderne moestuin.


Tegenwoordig heet het trendy tuinieren of de moderne moestuin: In je tuin van je rijtjeshuis je eetbare spullen tussen je bloemen zetten. Dus niet een hoekje apart houden voor je groenten, nee, tússen je bloemen. Voor mij is dat niet zo trendy, ik doe dat al jaren. Het breidt zich wel steeds meer uit. Niet dat mijn tuin groter wordt, maar wel die mengelmoes. In de voortuin heb ik nu een pot staan waarin ik probeer prei te kweken.


Vorig jaar pootte ik er al een klein blauwe-bessenstruikje. Die doet het niet goed. Hij gaat niet dood, maar groeit ook niet. In de voortuin staat ook een kersenboompje. Die is dit jaar helemaal wit van de bloesem! Mooi!

Dat belooft veel. Er zijn in de voortuin nog meerdere hoekjes vrij. Misschien zet ik daar ook wel de radijsjes neer. Ik vind het wel leuk om radijsjes te kweken, maar lust ze zelf niet. Manlief en zijn dochter vinden ze wel lekker.

In de achtertuin was ik even bang dat de rode-bessenstruik het begeven had. Die komt erg laat op gang. Eerst kwam er maar 1 blaadje aan 1 tak. Nu zitten er toch wel meerdere groene knoppen in. Deze bessenstruik mag niet doodgaan, ik heb m al zo lang.(Nou ja, zijn moeder dan. Dit is een stek van de vorige struik.)

Vorig jaar heb ik zoon een appelboompje mee laten nemen van de supermarkt waar hij werkt. Die boom zit dit jaar ook helemaal onder de bloemen. Het andere appelboompje kent dit jaar alleen maar blad. Ik heb er nog geen bloemknop in gezien. Nu weet ik dat er in fruit ook vroege en late rassen zijn, maar nu is het verschil wel erg groot. Ik heb vanuit het zolderrraam naar de appelboom van de achterburen gekeken, maar die bloeit ook al wel. Natuurlijk is het veel leuker om de achterburen te ontmoeten en ze te vragen, dan heb je ook gelijk even een praatje. Maar ze gebruiken de achteruitgang denk ik niet, want ik zie ze nooit in de steeg.
 Ik heb eens de kreet beurtjaren horen vallen. Heb ik daar nu mee te maken? Hoe kan ik dat voorkomen voor volgende jaren?  Of ben ik gewoon te ongeduldig en komt het toch nog goed?

Met een beetje geluk wordt morgen het nieuwe kippenhok in elkaar gezet en kunnen de nieuwe kippen er in. Die moeten we dan nog wel ophalen. Eerlijk gezegd moeten we ze nog bellen om te vragen of we van hen 2 jonge kippen mogen kopen, maar dat zal wel goed zitten. Ik kijk er wel naar uit om daarheen te gaan. Het is bij een groot eierbedrijf. Ze hebben er sinds kort ook ruimte voor biologische kippen die zo in t grasveld kunnen lopen. Dat zou ik best wel eens willen zien. De laatste keer dat ik er was, waren ze er nog nieuwe high tech stallen voor aan het bouwen. Officieel zijn ze geen familie (meer) van ons, maar we hebben toch een goede relatie.

 http://www.torsius-ei.nl/images/stories/cimg0997.jpg

Natuurlijk heeft zo'n bedrijf een website;  www.torsius-ei.nl  Het bedrijf weet (nog) niet dat ik hen hier zo benoem, dus maak ik geen betaalde reclame voor ze.
Je kunt daar ook terecht om eieren te kopen.

http://www.torsius-ei.nl/images/stories/wallpaper-97383sml.jpg




Geen opmerkingen:

Een reactie posten