21 mei 2016

Terug uit Texel, moestuin in.

Net terug uit Texel, kijk ik al snel in mijn tuintje hoe alles er bij staat. Veel bloemetjes staan wat droog en er is een aanslag gepleegd op mijn moestuin.
Van de andijvie en pluksla wordt meegegeten door de slakken.



Pas vanmiddag zag ik toen ik een boek aan het lezen was dat er al heel wat blaadjes opgegeten zijn door rupsen!


Daar waar je nu alleen steeltjes ziet, daar hadden ook blaadjes moeten zitten.
Die rupsen zaten aan de randen van de andere blaadjes. Telkens ging mijn blik als vanzelf naar de bessenstruik en zag ik weer nieuwe rupsen zitten.
Ik heb er al heel wat uit de bessenstruik gevist. (En ze geplet onder mijn schoenen.) Ik had ze wel aan de vogels willen geven, maar die kwamen net niet langs op dat moment. Ik vond het risico te groot dat ze in andere planten verder gingen. dus toch maar geplet.

Nu weet ik dus niet wat ik nu het beste kan doen; Ik heb wel een spuitmiddeltje tegen rupsen, maar ik wil de bessen straks wel zelf opeten. Kan dat wel als ik ze met rupsenbestrijder heb gespoten? als ik de rupsen uit de struik wil vissen, kan ik er geen net overheen doen. En die moet er volgende week echt wel overheen, anders heb ik nog meer andere snoepers uit mijn bessenstruik; merels.

Er beginnen toch echt al besjes aan te komen. Er zijn zelfs al besjes opgegeten. 


Wie heeft tips tegen slakken en rupsen (en merels)?  Vorig jaar was ik niet zo gecharmeerd van die vogelnetten. Heb er ook merels mee gevangen en dat wil ik niet.

Maandag eerst nog naar de Libellebeurs met mijn zus, maar dinsdag toch echt de tuin in!

Maandag gaan mijn zus en ik samen op stap. Dit hebben wij eigenlijk nog maar weinig gedaan samen. Ik heb niet echt een duidelijk beeld van wat ik moet verwachten van de libellebeurs. Is dat een soort fun-huishoudbeurs maar dan buiten? Ik zie t wel. Hoop op een beetje droog weer.
Ben jij er al eens geweest?

3 opmerkingen:

  1. ach... ik was vorig jaar ook begonnen met een moestuin in grote potten en door veel slakken er dit jaar niet aan begonnen. Ik vind het nogal wat om rupsen dood te maken. Vogels eten slakken en wat is er leuker dan vogels in je tuin? Dit jaar gewoon weer veel bloeiende planten in de tuin waarbij je amper ziet dat een slakje ervan gegeten heeft. Laat de vlinders en bijen ook maar komen!
    Groet, Roelie

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Een net erover voor de merels. En voor de slakken: Maak een lokdoos van een leeg boterbakje. Graaf dat tussen de planten in zodat de bovenkant van het bakje op gelijke hoogte is met de aarde. Vul het bakje met een restje bruin bier. Elke ochtend kunt u de slakken verwijderen. Koffiedik schijnt de slakken ook tegen te houden.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Vervelend is dat toch die ongenode gasten in je moestuin!

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen