05 mei 2018

De krulconifeer, wel of niet verplaatsbaar?

Onlangs heb ik twee struiken uit mijn tuin op Marktplaats gezet.
Gratis op te halen. Ik wilde alleen wat zakken nieuwe tuingrond om het ontstane gat weer op te vullen.

Een skimnea en een krulconifeer.
Allebei zijn ze te groot geworden voor onze tuin in een rijtjeshuis.
De skimnea is intussen opgehaald en staat nu in een hele grote tuin in Lelystad. Ik hoop dat dit goed gaat! Hier is het zandgrond, in Lelystad kleigrond.

Voor de krulconifeer had ik ook een liefhebber. Aanvankelijk wilde zij 'm graag hebben. Later had ze begrepen dat dit toch een lastige klus gaat worden om deze over te poten. Zelf had ik ook wel wat twijfels omdat deze dicht bij de schutting met de buren staat. Wat gaat daar mee gebeuren als wij deze conifeer er uit werken?
Ze stelde voor dat ze de boom wel om wilde zagen en de takken meenemen om voor een goed doel bloemstukjes te maken.
Dat heb ik dan maar niet door laten gaan.
Dat kan ik immers zelf ook; Het goede doel kan dan mijn eigen werk zijn. Dus nu knip ik elke 2 weken enkele takken af voor de bloemschikvereniging van mijn werk. Dat heb ik nu 1x gedaan en er is nog niks van te zien. Het zal nog wel even duren voor de boom echt kaal begint te worden.
Eigenlijk blijf ik het toch jammer vinden dat de boom niet een herbestemming krijgt.

Zal ik 'm dan toch maar opnieuw op Marktplaats zetten?
Maar hoe gaat t dan met t muurtje en de schutting? Die boom is wel 2 meter hoog en breed.
Staat er al jaren.
De eerstvolgende keer dat ik weer werk als er ook bloemschikken is, dat zal ergens eind mei of begin juni zijn. Ik heb nog even tijd om te twijfelen.

2 opmerkingen:

  1. hier wat informatie over het verplaatsen van coniferen: https://www.coniferen-bestellen.nl/coniferen-verplaatsen/
    Dat kan het best als de conifeer in rust is, vanaf sept/oktober. En verder moet je 'm een half jaar van te voren rondsteken.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Anna, bedankt voor je tip! Daar kan ik wel wat mee.
    Bedankt en groetjes, Hannie

    BeantwoordenVerwijderen