03 mei 2019

Gezondheidsclaims, zijn ze wel zo gezond?

Zonet een reportage gezien over het belang van water drinken.
Zojuist een artikel gelezen over zeezout.


We drinken, aangespoord door de vele gezondheidsadviezen, liters waters per dag.
Heel veel mensen nemen een flesje water mee voor onderweg, tijdens het sporten, werk of eigenlijk bij alles wat we doen.

We horen al jaren dat dit gezond voor ons is en zo helpt om afvalstoffen uit ons lichaam af te voeren. We worden er slanker van, krijgen een mooiere huid en noem alle adviezen en tips maar op. Ons wordt aangeraden om 1,5 tot 2 liter water per dag te drinken. Sommige adviezen gaan nog verder; drink water met die en die mineralen, uit die en die regio, alkalisch water, extra gezuiverd water.....
Tijdschriften staan er vol mee, nieuwsbrieven en niet te vergeten, elkaar. We vertellen elkaar dat het zo gezond is om minimaal 1,5 liter water te drinken per dag. Maar weet je dat dit wetenschappelijk helemaal niet onderbouwd is?

Vandaag wil ik het hebben over dit gevoel dat we allemaal hebben dat we 1,5 liter water per dag moeten drinken. Dat blijkt dus niet zo te zijn!
Wetenschappelijk is bewezen dat wie een normale hoeveelheid vocht tot zich neemt, evenveel afvalstoffen uitscheidt dan iemand die minimaal 1,5 liter water er dag drinkt. Of 8 glazen water per dag extra. Die persoon moet alleen wel veel vaker plassen. Hij voert meer vocht af omdat hij meer gedronken heeft.
Maar het uiteindelijke hoeveelheid echte afvalstoffen is echt en gemeten hetzelfde.
Het lichaam past zich feilloos aan, aan de hoeveelheid vocht die we tot ons nemen. Dus waarom nog met tegenzin aan al die liters water?

Water uit de kraan is zeker in Nederland Topwater. Goed om caloriearm, vetarm en zoutarm te drinken. Maar we kunnen af van die massahype om 1,5 tot 2 liter per dag te drinken.

Natuurlijk is het wel zo dat water wel beter is dan suikerhoudende limonade, koffie met melk en suiker, chocolademelk, yoghurtdrankjes en zo. Dat staat buiten kijf. Heb ik het nu niet over.

Dit massale waterdrinken is een enorm grote markt geworden. Al die flessen en flesjes water moeten gebotteld, vervoerd, opgeslagen en uitgestald in winkels, gekoeld om lekker koud te serveren.
Goed voor de economie; De fabriek die het water uit de grond haalt en in flesjes doet verdient er aan, de fabrikant van de flesjes, de verhuurder van de opslagruimtes, de transporteurs, de groothandel, winkeliers en verkopers.

Het plasticgebruik, daar zijn we ons al wel wat meer van bewust en vullen een eigen waterflesje voor hergebruik.  Daar is intussen ook een hele markt in. Waterflesjes te koop in honderden soorten en maten.

Dus als wij met zijn allen ineens ontdekken dat al die claims onzin zijn stort er een hele markt in.

Over Zeezout of Hymalayazout denken we ook vaak dat dit gezonder is. Het zou gezonder zijn dan gewoon keukenzout. Er worden allerlei eigenschappen aan toebedeeld. Ook weer niet wetenschappelijk onderbouwd. We weten wel dat er veel plastic ronddrijft in de zeeën en oceanen. Dat vissen en zeedieren dit eten. Dat het in hun lijf komt en wij dit dan ook eten. Naar nu blijkt, zit het zelfs in Zeezout. Strooi je dat over je eten.
Plastic in Zeezout
Dus toch maar weer naar het potje gewone zout. Voor wie niet zonder zout wil eten.

Zelf ga ik vaak niet zo mee in al die gezondheidsadviezen en claims. Ben daar een beetje dwars in. Al heb ik ook wel geschreven om zoetstoffen met stevia te nemen in plaats van de traditionele.
Mayo of margarine met olijfolie, zou gezonder zijn. Kijk eens echt op de verpakking hoeveel olijfolie er nou echt in zit...

Hoe ga jij om met voedingstips voor je gezondheid? Welke pas jij toe? Welke juist niet?

3 opmerkingen:

  1. Wij denken zelf na en eten gewoon zonder zakje en pakjes kweken onze eigen groenten.
    Mocht ik ze moeten kopen dan biologisch.
    Als je alles gaat volgen weet je helemaal niet meer wat wel en niet goed voor je is.
    Vooral voel je lijf, gebruik geen zoetstoffen, en wij gebruiken wel hymalaya zout ons gevoel is daar beter over dan zout met toevoegingen.
    We proberen zo min mogelijk plastic te gebruiken, maar als je hoort dat het overal al in zit........zelf honing....tja.
    Dat is een moeilijk punt, eigenlijk is ons hele milieu vervuilt.
    De mens vervuilt zijn eigen nest!
    En geen beest vervuilt zijn eigen nest, dat zegt wel wat van de mens.
    Probeer na te denken en positief te blijven.
    Zonnige en warme groet van zo maar iemand.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik drink koffie (2 kopjes), groene- of gemberthee en water. Het zal best 1,5 à 2 liter en in de zomer wel meer zijn maar dat doe ik al 30 jaar dus lang voor de hype. Zout voeg ik nooit ergens aan toe, ik gebruik yogonaise (hooguit 5 keer per jaar) en roomboter. Bakken doe ik in rijstolie, dat verdraagt veel hogere temperaturen dan andere soorten.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mijn dank aan deze geweldige man (dr.oduduwaspellcaster@gmail.com) via e-mailcommunicatie was in staat om mijn doorbraak in het leven en in het gezin te bevorderen. Ik ben een goede man die zo veel van mijn vrouw houdt, ik ben 10 jaar getrouwd en ik werk hard. Ik heb het gevoel dat ik mijn vrouw teleurgesteld heb omdat ik geen tijd met mijn kind en vrouw heb doorgebracht, want van mijn baan ben ik zelfstandig ondernemer, we zijn uit elkaar gedreven dus nu wil ze scheiding en al mijn geld heb ik nu niemand. Mijn moeder kreeg een beroerte 4 jaar geleden en na lange tijd in een huis dat ze stierf, kreeg mijn vader 2 jaar geleden kanker en stierf. Nu heb ik besloten om verder te gaan met mijn leven naar een ander land waar ik me nog nooit zo alleen en beschaamd voelde over mijn mislukte huwelijk. Ik ben een goed persoon, ik hou van mijn zoon, maar het is hartverscheurend om hem te verlaten omdat de moeder de voogdij neemt, maar ik moet weggaan naar de bladzijde omdraaien, hij is de enige reden dat ik een dag wakker word. Dus ik zocht naar een oplossing om mijn ex-vrouw terug te brengen naar huis, omdat ik wil dat mijn zoon opgroeit met zowel zijn vader als mijn vrouw als zijn moeder als een gelukkig gezin , mijn vriend die we samen hebben geadviseerd om contact op te nemen met een liefdespreukgieter genaamd Dr. Oduduwa, hij gaf mij de c ontact adres om te communiceren met de liefdes magische spreukgieter om mijn ex liefde terug te brengen, ik heb contact gemaakt met de spellcaster, ik geloof dat dingen voor mijn best zullen werken omdat ik een positief motief heb, Dr.Oduduwa reageerde op mijn e-mailbericht en hij verzekerde me hij zal me helpen om mijn vrouw terug te brengen binnen zeven dagen, hij heeft me geïnstrueerd wat nodig is om te geven, en ik deed alles wat hij zei, een paar dagen later kreeg ik een telefoontje van mijn vrouw, ze huilde en verontschuldigde zich dat ze zo medelijden heeft voor het verlaten van mij en onze zoon Felix, smeekte ze me haar terug te nemen en ze is klaar om goed voor ons kind te zorgen en goed voor het huis te zorgen, ik ben erg blij vandaag dat mijn vrouw nu thuis is met mij en onze zoon.
    Dank aan Dr. Oduduwa voor zijn liefdeswaankracht op het werk. ik beveel hem ten zeerste aan voor iedereen die verloren liefde vandaag wil herstellen. (dr.oduduwaspellcaster @ gmail. com)
    Ik wens jullie allemaal veel succes en ik hoop dat dit iemand kan helpen om sterk te zijn. Onthoud dat morgen een nieuwe dag is waarop de toekomst voor jou is. Ik beloofde Oduduwa mijn getuigenverklaringen te delen met iedereen online en met vrienden om me heen om snel en dringend een oplossing te vinden voor elke liefdescrisis.
    Opmerking: ikzelf was een zeer vastberaden en wanhopig onzekere instant oplossing, het werkt beter en sneller, want alleen de wanhopigen die dringend hun liefdesrelatie willen herstellen, kunnen contact opnemen met Dr.oduduwa hebben dringende hulp bij het oplossen van de volgende levensproblemen; ...
    * Magic spell-gedeelte naar WIN GAMES (lotto win-spel)
    * Spell om echtscheidingsprocedures te beëindigen
    * Spell charm om van je liefdespartner te scheiden
    * Love spell charm om nieuwe liefde aan te trekken
    * Love Spells Win-Back Ex-liefhebber
    - Traditionele wortels en kruiden helen Bloed Kankerziekten, genezen van hoge bloeddruk en andere lichaamspijnen.
    WhatsApp .: + 79268011965

    BeantwoordenVerwijderen