18 februari 2023

Wat is er toch aan de hand met onze boodschappenprijzen?

 

Wat is er toch aan de hand met onze boodschappenprijzen? 

Een bol wol voor mijn schoonmoeder waar ze "vorige week" nog € 1,99 voor betaalde, moest ik vandaag € 2,49 voor betalen. Voor een herenvest heb je toch wel wat bollen nodig. Word je vest gelijk een heel stuk duurder.

Met de prijs van € 0,39 tot € 0.43 in mijn hoofd voor een rol volkorenbeschuit vond ik de prijs bij AH van € 0.56 nogal prijzig deze week. Omdat de beschuit op was heb ik toen toch maar 1 rol meegenomen. Vanmorgen was ik ik de Jumbo en hadden ze deze keer wel beschuit op de plank staan. Ik kon de prijs niet zien, want op de kaartjes van het beschuit stond alleen het bericht tijdelijk niet leverbaar. Terwijl de rollen  er wel stonden. Omdat we nogal vaak misgrijpen met volkorenbeschuit had ik toch maar 2 rollen meegepakt. Na betaling zag ik dat ik er nu wel € 0,65 per rol voor had betaald! Voor het huismerk! Voor zoiets gewoons als beschuit. En zo gaat het met heel veel boodschappen. Je zult maar met een klein inkomen hebben en 3 kinderen. Hoe brei je dat dan rond?
 
Gelukkig houden enkele winkeliers geregeld acties met hun prijzen. 
Als je héél goed op de prijzen let kun je wel je voordeel halen. Neem nou zoiets als deodorant. Soms heb je acties van 1 + 1 gratis, maar als je dan omrekent naar de prijs per stuk is het nog niet echt heel erg goedkoop.  Andere keren, bij andere ketens heb je soms hetzelfde merk dan voor € 1,- per stuk. Dat is dan hèt moment om  eens flink in te slaan. En zeker van producten als deo, neem ik er dan gerust een stuk of 6 van mee. Heb ik er de rest van het jaar geen omkijken meer naar en heb ik het mooi voordelig. 
 
Deze manier van inkopen heeft wel 1 groot nadeel; Je voorraadkast staat soms wel erg vol. Of heb je net flink ingeslagen in diepvriesproducten, komt er nog iets voorbij waarvan je wel een budget-voorraadje wil. Zit je vriezer net bomvol. 

Ik zal je niet vragen of jij ook al heel prijsbewust boodschappen doet, ik denk dat niemand daar meer aan ontkomt. Het zijn niet alleen de boodschappen, maar ook je andere kosten. Gas en licht hebben 1 jaar maadelijks een prijsplafond, maar als je daar boven komt betaal je daarvoor toch het volle pond. De benzine is gelukkig wel een tijdje lager in prijs. Vanmorgen las ik op t bord van t benzinestation dat 't € 1,79 kostte. Benieuwd hoe lang dit zo blijft. 
Deze maand valt ook de jaarlijkse aanslagbrief van de gemeente op de mat. Ook maar weer afwachten wat die brengt. 

Een zuinige levensstijl levert wel steeds meer op zo; het scheelt als je onder het prijsplafond blijft, het scheelt als je niet elke 2 weken je container aan de weg zet, het scheelt als je in je stad makkelijker kunt fietsen dan autorijden.
Hoe ervaar jij dit allemaal? Lukt het rondkomen jou? Hoe doe jij dat? Laat je er dingen voor of doe je dingen anders? Wat doe jij anders? Kunnen wij er ook iets van leren?

2 opmerkingen:

  1. Hier komen we rond. Konden we 4 jaar geleden nog 1000 euro in de maand sparen.. nu mogen we met 200 euro spreken van een goede maand.

    Woz..150.000 in 2012, 290.000 in 2022. Dat is snel gepakt door de gemeente.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja je kunt nu zeker besparen op boodschappen. Ik pluis de folders ook helenaal uit. Pw thee bij ah 1,97 vorige week 1 euo kijk dus voorlopig veel thee in de kast .
    Koffie kan ook maar zo 1 euro of meer opleveren in de aanbieding.
    Af en toe een to good to go box. Ook goed te doen.. Het is al bijna een sport. Maar de prijzen stijgen per week. Dus het blijft secuur opletten

    BeantwoordenVerwijderen