02 juli 2023

Recept Bananencake. Met variaties op het recept.

Gisteren gebakken; een bananencake. Met heerlijke abrikozen, hazelnoten en rozijnen. 

Een gezonde bananencake. Ik zeg dat nu pas, want als ik dat als eerste geschreven had, waren er vast al mensen afgehaakt. Gezónd, Bah! Dan zal er vast wel geen....(roomboter en suiker)  inzitten. En dat klopt.

We hadden 2 bananen op de fruitschaal liggen waarvan de schil al aardig bruin geworden was. Ik vind de bananen dan veel te zoet geworden om ze nog zo uit het vuistje te eten. Banaan aan de vogeltjes voeren is ook niet zo'n succes, en om ze zo in de kliko te gooien vond ik ook zonde. En we hebben allemaal wel eens gehoord over bananenbrood of bananencake. Dus heb ik even gegoogled. 

Ik heb een heerlijk recept gevonden. Ik heb me niet helemaal aan het recept gehouden. Ik geef jullie het recept met mijn twist erbij. Ook jij kunt er weer van alles aan veranderen. Leg ik je zo uit. EErst hoe ik het gemaakt heb;

Recept Bananencake

3 eieren
2 of 3 bananen ( ik had er maar 2, dus heb er 2 gebruikt)
1 flinke theelepel kaneel
150 gram havermout
1 theelepel bakpoeder
1 eetlepel zelfrijzend bakmeel
75 gram rozijnen
handvol hazelnoten in grove stukken gehakt
handvol abrikozen, in stukjes geknipt ( ik knip ze altijd, met de keukenschaar, gaat makkelijker dan snijden)
snufje zout

Oven voorwervarmen op 180 graden.
Leg een stukje bakpapier in de ingevette cakevorm en laat de zijkanten er wat uitsteken, dan kun je 'm straks zo uit het blik tillen.
Ei, bananen, kaneel en zout in de blender of keukenmachine, met messen mixen.
Voeg de havermout, zelfrijzend bakmeelmeel en bakpoeder toe. De havermout hoeft niet helemaal fijngemalen te worden. Deze mag een beetje zichtbaar blijven. Wil je dat niet , moet je even door blenden.
Roer er met een lepel de rozijnen, abrikozen en noten door.
45-60 minuten bakken in de oven.
Tijdens het afkoelen kan de cake weer wat inzakken, dit is normaal.

Variaties;
Voeg een kneepje of paar lepels honing toe voor wat extra zoetigheid.
Voeg naar eigen smaak andere ingredienten zoals pompoenpitten, lijnzaad, cranberries of noten toe. Hou je niet van abrikozen of heb je die vandaag net even niet in huis, doe je ze er gewoon niet in.
Je kunt er ook een marmercake van maken; neem de helf van het beslag en doe hier een lepel cacao doorheen. Doe beide helften deeg beurtelings in het cakeblik.

Eet smakelijk!

We hebben het hier thuis allemaal al geproefd. Zoon vond t prima te eten, zolang ik maar niet altijd alternatief ging bakken. Volgende week gewoon perzik-plaatcake  of zo?

2 opmerkingen:

  1. Lekker hoor bak regelmatig een bananencake en doe er soms ook pecannoten in of walnoten al dan niet fijngehakt. Handje (bevroren) bosbessen is ook lekker of wat geraspte chocolade, kokos.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat klinkt als een heerlijk recept! Dankjewel!

    BeantwoordenVerwijderen