14 februari 2024

Uw energiecontract is beeindigd. Huh?

Wat was dat schrikken! Het staat er echt! Uw energiecontract is beeindigd. 

Deze mail stond niet tussen de spammers. De mail eens goed gelezen en álle gegevens klopten. contractnummer, telefoonnnummer, adres....Behalve dan dat mijn contract beeindigd zou zijn. Ik heb niks opgezegd. En dan op de middag een mail krijgen dat mijn contract per gisteren is opgezegd. Hoe dan??!!
 
Dit lees je dan om half 5. Gelijk het telefoonnummer van Vattenfall opgezocht; zit de telefooncentrale al vanaf 3 uur dicht. Niet meer bereikbaar dus. Via Watsapp krijg je alleen de standaard antwoordzinnetjes via een chatbot. 
Contract beeindigd, maar gelukkig nog wel stroom en gas. Wat is er aan de hand? Zou ik gehackt zijn? Ik heb niet opgezegd, geen verkopers aan de deur of telefoon gehad....

De volgende dag hing ik nog voor werktijd gelijk om 8.00u aan de telefoon. Om een lang gesprek kort samen te vatten; Het meisje wist ook niet hoe dit is gebeurd, kon niets terugvinden over een opzegging van mijn kant of door een nieuwe leverancier...Geen mailtje, geen berichtje....

Wel dat het opgezegd was en ik een eindafrekening ga krijgen over een paar weken en bericht zal krijgen over een nieuw contract. Ik was net in het najaar weer bij Vattenfall begonnen! 
Eenmaal op mijn werk zat het me toch helemaal niet lekker. 
 
's Avonds thuis de mail er nog eens bijgepakt en een retourmailtje geschreven. Want deze afmelding en het weer opnieuw aanmdelden heeft nogal wat gevolgen;
Er wordt gesproken over het betalen van een opzegvergoeding omdat ik te vroeg opzeg.
Omdat ik te vroeg opzeg vervalt mijn welkomstbonus.
Hoe zit het nu met het verrekenen van de teruggaaf energiebelasting omdat ik meedoe met de postcoderoosregeling?
En straks met het nieuwe contract;
Hoe zit het met de tarieven die in het najaar afgesproken zijn? 
Kortom veel vragen en onrust. Moet toegeven, heb er ook slecht door geslapen. 
 
Mijn retourmailtje was net de deur uit toen iemand uit de staat aanbelde. Hij had bij het opzeggen van zijn energiecontract een fout huisnummer ingevoerd. Het onze. 
Ik kon hem toen vertellen dat ik er al gedoe door had. Maar de wetenschap dat ik niet gehackt ben stelde me wel gerust. Want als je gehackt bent, wat volgt er dan nog meer? Voor zover ik weet gaan hackers eerder op jouw naam kopen als opzeggen, maar toch, het idéé......
 
Dus weer een mailtje naar Vattenfall, om te vertellen wat er aan de hand was.
De volgende dag werd ik door Vattenfall gebeld. Er komt wel een eindafrekening. Met de rekening voor de opzegboete. Dit zit nou eenmaal in het systeem en konden ze niet weer terugdraaien. Dit kon wel enkele weken duren. 
 
Daarnaast zou ik een nieuw jaarcontract krijgen met de nieuwe ingangsdatum. In dit nieuwe contract zou dan de opzegboete verrekend worden, de welkomstbonus er weer bij zitten en ik zou dezelfde tarieven houden als eerder afgesproken. 
Ben wel blij dat ik nog een ouderwets printje heb gemaakt van mijn contract. Dan kan ik deze straks met het nieuwe contract vergelijken. Oude contracten kan ik nu niet meer inzien. Ik kan niet meer in de app.
De telefoniste verzekerde me dat alles goed zou komen.
Ik heb zulke afspraken toch het liefst op papier of per mail. Van een mondelinge belofte heb je nooit bewijs. Als het volgende maand anders wordt heeft de klant het meestal verkeerd begrepen. (Excuses voor mijn negatieve gedachtes.)

Ik heb nog geen bevestigingsmails of post gezien. Ik moet nu rustig afwachten op mijn eindafrekening en tot ik weer in de app kan om te zien of mijn nieuwe contract er is. Of ik moet alsnog mails krijgen hoe het geregeld is. Dit nieuwe contract is 4 of 5 februari ingegaan en ik kan pas in februari 2025 bij mijn jaarafrekening nakijken of die welkomstbonus en opzegboete verrekend wordt.

Er werd me al aangeboden om een juridische brief op te stellen en een schadevergoeding te eisen, maar eerlijk gezegd wilde ik dat ook niet allemaal aanhalen. 

Wordt dus nog vervolgd....
 
 

7 opmerkingen:

  1. Wát een flauwekul, zeg! Dit moet gewoon teruggedraaid worden! Zíj hebben een fout gemaakt door het contract op te laten zeggen door iemand die daar niet toe bevoegd is (jouw buurman).
    Als je lid bent van de consumentenbond, of je heb een rechtsbijstandsverzekering, dan zou ik die nu gaan inschakelen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Toch wel raar dat slechts door een fout huisnummer dit gebeurt.
    Naam en huisnummer moeten toch kloppen? Of heeft de buurman dezelfde achternaam??

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heel raar dat op deze manier een contract beëindigd kan worden.
    Naam en huisnummer moeten toch met elkaar kloppen.
    En iedereen moet toch ook altijd het contract nummer vermelden bij correspondentie?? Lianne

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Je moet zoals het nu gaat niet accepteren aangezien de fout bij Vattenfall ligt. Om je te beschermen tegen eventuele negatieve gevolgen is het verstandig om een klacht in te dienen zie hieronder:
    U dient uw klacht eerst in bij uw energieleverancier. Hoe dit moet staat in de klachtenregeling van uw leverancier. Als u een klacht heeft over uw energieleverancier, moet u er eerst samen zien uit te komen. Lukt dat niet, dan kunt u terecht bij de Geschillencommissie Energie en Water. Hier zijn kosten aan verbonden.

    Schriftelijk klagen bij uw energieleverancier
    Als u een klacht heeft over uw energieleverancier, moet u die eerst schriftelijk voorleggen bij het bedrijf zelf. Bekijk hiervoor de algemene voorwaarden van het bedrijf. Daarin staat een klachtenregeling. Op de website van ConsuWijzer vindt u voorbeeldbrieven om een klacht in te dienen bij uw energiebedrijf.

    Klacht indienen bij Geschillencommissie Energie
    Komt u er niet uit met de energieleverancier of netbeheerder? Of heeft u geen antwoord gehad binnen 4 weken? Dan mag u uw klacht bij de Geschillencommissie Energie indienen.
    De meeste energieleveranciers en netbeheerders zijn bij deze geschillencommissie aangesloten.
    Succes

    BeantwoordenVerwijderen
  5. P.s. wel aangetekend versturen hoor!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een ellende he! en dan ook nog allemaal buiten je eigen schuld om. Het moet toch niet mogelijk zijn dat iemand anders het zomaar opzegt. Controle van huisnummer, contractnummer, straat enz moet toch gewoon correct worden afgehandeld. Hoe kan dit? Hopelijk wordt het correct opgelost.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Jeetje, wat een gedoe en ik snap je schrik. Wat bizar dat zoiets kan komen door een foutje van een buur.

    BeantwoordenVerwijderen