12 juni 2024

De tussenstand rondom mijn ongewenste energie opzegging, bij Vattenfall.

Weet je nog dat ik in februari - maart schreef dat mijn energiecontract was opgezegd, al was het niet door mij? Ik kreeg toen een mailtje dat mijn contract was opgezegd per gisteren. Dat was op 5 februari. 
Ik wist van niks! En het was geen spam! Het was echt waar! (Al kwam er nog wel gas en electra uit de leidingen.)

Weet je niet precies meer hoe het zat, dan kun je het hier teruglezen.

Inmiddels zijn we enkele maanden verder. Hoe is het nu?

Omdat ik van oktober tot 4 februari gas en stroom had afgenomen was dit in de duurste maanden. Je maandbedrag is altijd berekend op een combinatie van goedkope zomermaanden en dure wintermaanden. Nu moest ik na de afrekening van februari ruim 600,- bijbetalen! 

De telefoniste kan wel zeggen dat alles weer in orde komt en teruggedraaid wordt naar zoals het was, maar ik ben toch wel wantrouwend geworden. Zo zijn mijn vaste leveringskosten per maand flink omhoog gegaan naar de tarieven voor nieuwe klanten. 
Andere tarieven die gewijzigd waren, waren gewijzigd door gewijzigde overheidstarieven volgens haar. Dit zou ook gewijzigd zijn zonder deze afmeldfout. En toch?

Mijn maandbedrag is wel weer op 199,- gezet, maar in de app kan ik inmiddels lezen dat dit nu nog te laag zou zijn en ik m zou moeten verhogen naar 277,-. Zelfs voor de komende zomermaanden.

Ik kan weer enkele maanden bij mijn gegevens en zie dat ik nu enkeltarief stroom heb. Ik had hoog/laag tarief. Dit is een wijziging waar ik niet om gevraagd heb, maar ik achteraf niet zo heel verkeerd vind. De energiekosten zijn nu per eenheid lager. Het lagere tarief geldt nu voor alle stroom die ik gebruik.

Verder is het nog steeds heel veel onduidelijk. 
-Wanneer krijg ik mijn eindafrekening? Op de ene plek in de app staat dat de einddatum op 31 oktober 2024 is. Op de andere plek staat dat ik mijn einddatum dat ik mijn eindafrekening half maart 2025 kan verwachten. 
-Krijg ik in die afrekening die welkomstpremie van 100,- nu nog wel?
-Is die opzegboete nu wel weggehaald?

Het gevoel van onbehagen en ongemak blijft. Hier kan geen excuusbloemetje tegenop. (Heb ik eerlijk gezegd ook niet gehad)


2 opmerkingen:

  1. Lid van de Consumentenbond? Schakel ze in.
    Heb je een rechtsbijstandsverzekering? Geef ze een belletje...
    Als je weinig verdient, kun je ook nog terecht bij een Juridisch Loket.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Jeetje, ik voel helemaal met je mee. Zoiets is toch ook echt stomvervelend. Ik dacht inderdaad ook al aan de Consumentenbond en zie dat Petra hierboven dat ook noemt.

    BeantwoordenVerwijderen