29 juli 2024

Vertraging is de moestuin

Het is al eind juli, bijna augustus.

Een deel van mijn moestuintje had ik in de loop van deze lente al opgegeven. De bietjes en worteltjes had ik al 3x ingezaaid en van de bietjes heb ik maar 1 plant die echt een beetje groeide. 1 plant! 1 biet. Het lijkt erop dat de bietjes en de worteltjes nu een beetje beginnen te groeien.

Via onedrive kreeg ik een foto van 2 joekels van courgettes die ik 7 jaar geleden oogstte. Die foto heb ik toen ook met jullie gedeeld: Courgetteoogst. Dit jaar zijn mijn planten steeds opgegeten.

Blog ik al zo lang? Blijkbaar. 

Nu is het allemaal pas net aan het bloeien. Ik zal je wat fotootjes delen. Dan zie je gelijk wat ik bedoel.

Dit is mijn tomatenplant. Eind juli zitten er pas bloemetjes aan. Er hadden al rood-wordende tomaten aan moeten zitten. Zeker met tomaten verwacht ik niet dat dit nog gaat lukken. Zelfs al zouden we een hele mooie warme nazomer krijgen. Tomaten hebben erg veel zon en licht nodig. 

 
Hier zie je mijn komkommer. 
Groot al he? wel 3 hele centimeters! Nu het deze week zo mooi wordt zou het maar zo kunnen dat deze wel uitgroeit tot een echte komkommer!

 

De spercieboontjes. 
Bezig met hun revival. Misschien kan ik er dit jaar wel een hele hand vol van oogsten!
 

De appels, peren en blauwe bessen gaan gelukkig wel beter dit jaar. Zeg maar ronduit goed! Al durf ik dat niet echt te zeggen. Pas als het oogstijd is durf ik te zeggen dat het een goede oogst is.

Over de blauwe bessen heb ik een net gehangen. Zijn erg lekker en dat vinden de merels ook. Elke morgen plukken we er een paar voor in de yoghurt. Veel lekkerder dan de blauw bessen uit de winkel. Die hebben vaak op de een of andere manier helemaal geen smaak.


De Braeburn appels uit de voortuin. In de achtertuin heb ik een andere soort hangen; de Rode van Boskoop. Een appelmoes en appeltaartappel. 

Omdat het met de rest van de moestuin zo beroerd gaat dit jaar, durf ik me eigenlijk niet te verheugen op straks appeltaart of -moes te kunnen maken. Gelukkig hoeven we er niet van te leven. 

Ik hoor van veel mensen dat het zo beroerd gaat dit jaar. Is ook wel logisch; veel regen, veel slakken en amper warmte. Ja nu pas komt de warmte. Wie weet, gaat de oogst nu ook echt groeien en krijgen we dit jaar toch een goeie oogst. Alleen wat later. Hopen mag altijd toch? Soms zelfs tegen beter weten in. ;-)

Hoe staat het ervoor in jouw tuin? Ook nog stug aan het proberen? Of is het bij jou wel goed gegaan? Laat maar horen! Welke groenten en fruit deden het goed dit jaar? Welke niet?

Nu schrijf ik nog hele stukken over mijn oogst. Of deze nou lukt of niet. Dat zal in najaar 2026 wel anders zijn. Dan wonen we ergens anders en is onze tuin een héél stuk kleiner. We verwachten er zomer 2026 te kunnen gaan wonen. Het is een nieuwbouwwoning. Dan is de tuin eerst nog een kale zandbak. Zal ik mijn tuin niet al te erg gaan missen? Ik ben al aan het bedenken dat mijn appel- en perenboompjes niet mee kunnen. Daar in de nieuwe tuin kan ik het beste leiboompjes gaan neerzetten en dan leren hoe ik die moet snoeien.


3 opmerkingen:

  1. Een paar maanden geleden gaf ik mijn moestuin op na lichamelijke "problemen"en ouder worden natuurlijk. na bijna 17 jaar moestuin tuinieren.maar wilde ik gewoon verder gaan met grote bakken en potten in de achtertuin en oprit,7 bakken,een platte kas en vele potten staan er nu en moet zeggen ook al ben ik pas een week of 5 a 6 geleden gestart gaat alles razendsnel.geen last van slakken in de verhoogde bakken.de krootjes die ik al voor gezaaid had hebben we al van gegeten.de tomatenplanten hangen aardig vol.de bonen komen er aan,peultjes,snijbiet,veel soorten kruiden en pepers,de aardbeien en sla eten we volop,de raapjes zijn vanaf zaad al bijna klaar om deels te oogsten.en ondertussen staan er al div wintergroenten in ,prei,rode en gewone boerenkool.palmkool,chineese kool,spruiten en spitskool en meer.de kk's duren ook niet lang meer voor ze klaar zijn.ook een aantal van de pation fruitboompjes en struikjes doen het goed,er waren aardbeien(veel) frambozen.blauwe bessen en de eerste appels en meyer lemon zijn binnenkort oogstbaar.dit en veel meer staat er in en doet het tot nu toe beter dan ik de laatste jaren meemaakte,de natuur maakt het echt veel moeilijker de laaste jaren om goede oogsten te verkrijgen al gaat er elk jaar wel iets mis of juist heel goed.ben ieder geval heel tevreden en blij met mijn moestuintje thuis.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een goeie berichten over je nieuwe tuinopzet!. Na 17 jaar moestuin heb je ook n schat aan ervaring opgebouwd en die neem je nu mee. Je hebt je oude moestuin op moeten geven, maar gelukkig is je nieuwe opzet goed geslaagd!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hier hebben we inmiddels een mooie oogst aan sperziebonen en snijbonen.

    BeantwoordenVerwijderen