22 juli 2017

Courgetteoogst

Gisteren postte ik deze foto van deze twee courgettes al op mijn facebooksite die ik onverwachts oogstte uit mijn tuin. Twee best grote courgettes! Onverwachts omdat ik links van de pot keek hoe een andere courgette groeide en er rechts van de pot al twee joekels oogstrijp waren. Ik zag ze dus min of meer bij toeval! Blij mee! Zulke mooie gave courgettes! Zo maar in mijn tuin! Ja tuurlijk heb ik ze zelf gezaaid, dus ik kon ze verwachten. Maar ja, in een moestuin gaat het niet zomaar vanzelf goed. In mijn tuin zeker niet. Ik maak nog wel wat beginnersfouten. ;-)
Al hebben we  vorige week ook al verse rode bietjes uit eigen tuin gegeten. Moest ik wel eerst even opzoeken hoe ik aan de gang moest met rauwe bietjes. Ik kende ze alleen voorgekookt of uit pot. Dus als je ook een paar meter tuin hebt, ga moestuinieren. Je leert er veel van!

Van de eerste heb ik n heerlijke courgette roomsoep gemaakt.
Hier het recept.

Courgetteroomsoep van melk.
1 pakje spekjes (125gr)
1 ui
1 grote courgette, of 2 kleintjes
2 bouillontabletten
1 liter melk


1 theelepel tijm
1/2 theel knoflookpoeder
* Bak de spekjes  uit in een kookpan. Neem de spekjes uit de pan. Fruit de gesnipperde ui in het bakvet. Voeg blokjes courgette toe, de melk, de knoflookpoeder, bouillonblokjes en tijm. Laat dit een kwartiertje zachtjes pruttelen. Schep enkele blokjes courgette er even uit.
Pureer de soep met de staafmixer. Voeg de spekjes en blokjes courgette weer bij de soep. Maak zonodig op smaak met wat peper.
- Vind je deze soep wat al te romig dan kun je ook n halve liter melk doen en n halve liter water.
- Gisteren heb ik een deel  van deze soep ingevroren. Maar ik weet nog niet hoe deze straks weer uit de vriezer komt. Dit is voor mij ook een uitproberen.

Nog een variant;
Courgetteroomsoep
1 ui
20 gr. margarine
1 grote courgette, of 2 kleintjes
2 bouillontabletten
1 liter water
100-150 ml ongezoete en ongeklopte slagroom
eventueel gerookte zalmsnippers
*Fruit de gesnipperde ui in de boter. Voeg de blokjes courgette, bouillontabletten en water toe. Laat dit n kwartiertje zachtjes pruttelen.
Pureer de soep met de staafmixer. Als je (een deel van de) soep wilt invriezen, dan zou ik er nu een deel van apart houden voor in de vriezer. Zoniet, voeg dan de slagroom toe en warm de soep weer even iets op. Niet meer koken. Voeg als je wilt enkele kleingesneden gerookte zalmsnippertjes toe vlak voor het opdienen. Maak de soep op smaak.

Eet smakelijk!





1 opmerking:

  1. Lekker zeg! Bedankt voor het recept. Dit is tenminste ook niet zo heel moeilijk.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen