18 augustus 2024

Recept Spitskool met spekjes.

 

Foto gekregen van degene die me opnieuw om dit recept vroeg.

Er hebben al zoveel mensen opnieuw gevraagd om dit heerlijke recept van spitskool met spekjes dat ik het nu slimmer aanpak. Ik zet het gewoon op mijn blog! Kun je het altijd terug vinden.

Het is snel gemaakt. Heeft geen nadrukkelijke koolsmaak. De spekjes en creme fraiche maken het tot een heerlijk smakelijk geheel. Ook geliefd bij kinderen door de spekjes.

Ik geef je eerst de werkwijze voor in de magnetron. Ik geef je geen preciese hoeveelheden, het komt niet zo heel precies.

Recept spitskool met spekjes en creme fraiche.  
Nodig;
Half bakje of zakje gerookte spekjes.
1 fijngesneden spitskool
Bekertje creme fraiche. Voor een zuivelvrije variant kun je ook kiezen voor haverfraiche of Becel kookroom.
Goede magnetronschaal
 
-Bak je spekjes 2-3 minuten uit in de ruime magnetronschaal. Je hoeft geen vet toe te voegen. Je moet hiervoor een goede magnetronschaal hebben, de spekjes worden heel erg heet en kán je schaal aantasten.
-Roer de fijngesneden spitskool erdoor heen. Zet de afgedekte schaal nog 5-6 minuten in de magnetron op vol vermogen. Maak de spitskool niet boterzacht, dat maakt de smaakt van de kool te sterk.
- Roer het bekertje creme fraiche erdoorheen en maak het nog 1-2 minuten warm in de magnetron.

De gewone pan versie;
Recept spitskool met spekjes en creme fraiche.  
Nodig;
Half bakje of zakje gerookte spekjes.
1 fijngesneden spitskool
Bekertje creme fraiche. Voor een zuivelvrije variant kun je ook kiezen voor haverfraiche of Becel kookroom.
 
-Kook je fijngesneden spitskool met het waswater beetgaar. Zout toevoegen hoeft niet, de spekjes zijn al zoutig. Giet na het koken het overtollige kookvocht af.
-Bak de spekjes uit in de koekenpan en roer ze met het uitgebakken spekvet door de spitskool.
-Roer de creme fraiche door de spitskool met spekjes en warm alles nog even goed door.

Eet smakelijk!
 

6 opmerkingen:

  1. Ik lees net dit recept. Ik heb alle ingredienten in de koelkast. Lijkt me lekker. Maar wat erbij gegeten? Rijst misschien? Ik hoor het graag.
    Alvast bedank
    Ellen

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wij doen er meestal gewone aardappelen bij. Traditioneel, maar in dit geval vinden wij dat t lekkerste, zodat je de room ook met de aardappelen eet. Of zelfs kunt prakken. ;-)

      Verwijderen
  2. Heerlijk, dit kan ik ook 😏 ik denk dat ik er gebakken aardappel bij doe.
    Of macaroni dan is het soort van carbonara.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Met kruidenroomkaas lijkt het me ook wel lekker. Misschien wel even de hoeveelheid spekblokjes aanpassen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik krijg helemaal zin in deze stamppot. Lekker hartig met spekjes!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik heb dit gisteren gemaakt met gekookte aardappelen. Ik ben alleen dus niet de hele spitskool gesneden. Spekjes 1 deel van een dubbelpak. Klein bekertje creme franchise. Het was heerlijk en snel klaar.
    Ellen

    BeantwoordenVerwijderen