02 mei 2016

Rust vanuit de tuin

Als er zoveel door m'n hoofd gaat en er veel op me af komt vind ik het heerlijk om in de tuin te rommelen of de natuur in te gaan. Afgelopen weken was het er echt nog te koud en te vroeg voor, maar zaterdag kon het! Zaterdag  heb ik mijn zaailingen kunnen verpoten. Al eerder had ik al wel wat pluksla en andijvie verpoot. Die konden onder plexiglas reepjes die we nog over hadden van het kippenhok.


Deze andijvie en pluksla zijn al goed aangeslagen en groeien al.
Het minikasje wat je links op de foto ziet had ik toen nog niet. Daarin heb ik afgelopen zaterdag worteltjes, rucola, bietjes, parika, venkel en nog weer wat andijvie gepoot.

Dat ziet er dan zo leuk uit!

Alles nog zo priegelig en klein!
Wel een beetje jammer dat het grootste gedeelte van de dag het kasje nog dicht moet. Dan zie je zo weinig.


Ik kom helemaal tot rust van dit soort karweitjes.

Cherrytomaatjes. In de emmer ernaast staat prei.


Al tuinierend is dit eigenlijk ook een geestelijk tot rust komen. Er is iets uit te leren.
Ik kan zorgvuldig de plantjes poten, er op letten dat de juiste plantjes naast elkaar staan, de kas op tijd open en dicht gaat, ervoor zorgen dat de boel niet te nat of te droog staat. Hiervoor heb ik ook kennis van zaken nodig. Dit kan ik opzoeken en leren. Daarna moet ik mijn best doen om het goede te te doen. Mijn kennis, tijd en aandacht wèl gebruiken. Niet de boel laten versloffen of verstikken.
En toch zal met al mijn kennis, kunde en aandacht, ik de boel ook los moeten laten en wachten. Verwachten. De groei kan ik niet doen.

En zo is het ook met de dingen die op ons af komen.



2 opmerkingen:

  1. Mooi dat je zo tot rust komt met het tuinieren, en leuk voor ons om te volgen!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat heerlijk dat tuinieren zo'n rust in je hoofd oplevert. En het is nog nuttig ook!

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen