24 augustus 2017

n Heel gevarieerd dagje zo.

Donderdags is altijd mijn pa-dagje. Dan ga ik naar mijn pa toe voor wat gezelligheid en doe daar wat ik tegenkom.
Vanmorgen bij het opstaan was ik dat ook van plan.

Toen zag ik dat de broek die ik gisteren besteld had, niet in de winkel, maar aan huis bezorgd zou worden. Ergens tussen half negen en twaalf uur. Ik kan wat later naar pa gaan en er op wachten. Als er hier bezorgd wordt is het toch meestal rond half elf.
We zouden dus even afwachten. Pa zou vandaag niet de hele dag alleen zijn, de hulp die morgen zou komen, was er vandaag al. 's Morgens heb ik eerst nog niet zoveel gedaan. Veel meer dan drentelen en n wasmachine aanzetten heb ik niet gedaan. Want als het pakket afgeleverd is stap ik in de auto.

Niet veel later kreeg ik een berichtje dat het ander pakket óók vandaag bezorgd zou worden en niet morgen. Die zou na drie uur komen. En dat is misschien wel een groot pakket. Toen toch maar even met pa overlegd.
Toch maar niet naar pa gegaan. Dat zou anders zo'n heen en weer gerij worden....

De hele dag tot mijn beschikking! Wat ga ik hiermee doen?

Eerst maar eens de broodbakmachine aangezet. Voor een verwenbroodje; eentje met rozijnen, abrikozen, hazelnoten, lijnzaad, en pompoenpitten. Heerlijk!
Ik doe er nu alles in wat ik er lekker in vindt. Vaak hield ik met t bakken ook wel rekening met de voorkeuren van de kinderen. De een wilde er geen hazelnoten in, de ander geen pompoenpitten...Nu zitten ze er allebei in.
Als een broodbakmachine eenmaal aan staat en het grut (of in gewoon Nederlands, de vulling) er eenmaal bij in zit heb je er geen omkijken meer naar. Alleen even af en toe kijken naar het rijzen. Dat ging vandaag niet zo vlot. Het staat nu, aan het eind van de dag nóg te rijzen. Als het rijzen wat langer duurt omdat de gist ouder wordt, trek ik vaak de stekker uit het apparaat om het meer rijstijd te geven. Als het hoog genoeg is zet ik alleen het bakprogramma aan.

Daarna ben ik op zoek gegaan voor een lekker recept om te doen met mijn courgettes uit de tuin. die heb ik gevonden en alvast gemaakt. Dat staat klaar om de oven in te gaan zodra ik weet wanneer man thuiskomt.
Ik heb m wel ietsjes aangepast. Ik geef je het recept zoals ik hem maakte.

De courgette carbonara voordat deze de oven ingaat.

Courgette Carbonara
1 grote courgette of 2 winkelmaatjes ( in de winkel zijn de courgettes vaak 1 vaste maat. Dan moet je er 2 nemen)
250 gr. fijne macaroni
150-200 gr spekjes
30 gr. boter en 30 gr. bloem
250- 300 ml melk
150-200 gr geraspte kaas
Snij de courgettes in de lengte door en hol ze uit. Snij het vruchtvlees klein en bewaar het in n vergiet. Kook de macaroni volgens de gebruiksaanwijzing beetgaar. Afgieten. Bak de spekjes uit en laat ze uitlekken.
Maak een roux; smelt de boter en voeg de bloem toe. Als het gebonden is voeg je langzaam de melk toe. Goed roeren!
Schep de courgette, spekjes, macaroni en kaas in de saus. Voeg eventueel nog wat peper toe. Ik heb er zelf geen zout meer aan toegevoegd. Dat zit al genoeg in de spekjes en de kaas. Schep dit mengsel in de holle courgettes. Nog een klein handje geraspte kaas erover, klaar!
Ongeveer 20 minuten in de oven van 190 graden.

Ik had nog wat over en dat heb ik in een schaaltje gedaan.

Zou je dat kunnen invriezen en later opwarmen? Wie weet ga ik dat proberen. Anders is t iets voor zaterdag. Morgenavond hebben we een bbq met collega's van manlief.
Daarna aan de gang gegaan voor een lekker toetje.

Vruchtenyoghurtijs.
Ik heb een ijsmachientje die ik wel een dag tevoren in de vriezer heb gezet. Misschien moet dat bij jouw ijsmachine ook?
150 ml yoghurt
100 ml slagroom
50 gr suiker
50 ml bosvruchten, kersen of aardbeiensaus
sap van halve citroen...( nu ik het recept uit t boekje overschrijf, merk ik dat ik vanmiddag de citroensap vergeten ben. Zal het er heel erg anders door smaken?) Ook hier geldt weer dat een scheutje meer of minder yoghurt of saus best kan. Ik zou er niet te veel slagroom in doen, wordt het te machtig en te vet.  Laat alle ingrediënten in de machine goed mengen en laat de machine ongeveer minuten draaien. Niet te lang, anders draait het te vast.
Daarna nog een half uurtje terug zetten in de vriezer. Ook weer niet te lang, anders wordt dit ijs veel te hard en onschepbaar. Je kunt ook het ijs er voor het avondeten weer uithalen, dan gaat de hardheid er weer wat af.

Hier zit het nog in de machine, net gedraaid. In een schaaltje ziet het er veel lekkerder uit. Maar als ik wacht met hiervan een foto maken, moeten jullie op de foto wachten tot morgen.

Het pakket is ondertussen ook gekomen. Veel minder groot dan ik verwachtte. Maar het is er en ik kan er mee aan de gang.
4 vruchtboompjes. Een aanbieding uit de krant. Ik heb geen idee of het wat kan zijn, maar ik wil het proberen.

Zo ziet het er nu uit;













En zo moet het gaan worden;
 Ben benieuwd!
Een appel; Braeburn. Een kers; Sylvia-Stella. Een peer; Doyenne du Comice.
Een pruim; Black amber.

Intussen zijn ze gepoot en kan ik zo de courgettes in de oven schuiven. Geeft wel voldoening zo, zo'n dagje aanrommelen.
Straks komt man thuis en na het avondeten wil ik naar de herdenkingsdienst op mijn werk. Zo eens in de zoveel tijd is er een herdenkingsdienst van alle recent overleden bewoners. Het is vaak een laatste afscheid van familie met het verzorgingshuis. Ik moet toegeven dat ik er nog niet eerder naar toe ben gegaan. Vanavond verwacht ik wel familie die ik graag nog een laatste keer gedag wil zeggen. Ik heb vanavond de gelegenheid er heen te gaan, dus ga ik.




 




1 opmerking: