17 augustus 2017

Spaarrente laag? Overstappen is makkelijker dan je denkt!

Ik blijf het zeggen om zo af en toe eens naar je spaarrekening te kijken.
Hoeveel rente krijg je er?
Zoek  het eens op voor je verder leest?

Zó weinig maar? 0,05 %?
Bij de grote banken als ING en Rabobank krijg je maar 0,05 tot 0,15 % rente!
Ik heb het dan over de gewone spaarrekeningen waarbij je vrij kunt bijsparen of afhalen, dus niet waarop je geld jaren vast staat. Er zijn wel spaarrekeningen waarbij je je geld 1 of meer jaren vast kunt zetten. Dit zijn deposito's.  Maar het levert je vaak amper extra rente op. Wel staat je geld vast. Begeeft je auto het dan kun je er niet of pas met flinke kosten aan komen. Zo'n rekening wil ik dus niet. Dit wil ik je ook niet adviseren. Zeker niet nu er nog goede alternatieven zijn.

Een spaarrente van 0,05%, bij een inflatie van 1,3%. In juli dit jaar betaalden we 1,3 % meer dan in juli 2016. Het is dus belangrijk om een spaarrekening te zoeken met een hogere rente dan wat je nu hebt.

Er zijn echt wel spaarrekeningen die je veel meer rente opleveren en gewoon onder de Nederlandse wetten vallen. Het zijn ook gewoon Nederlandse banken, dus niks engs aan. Je moet wel even overstappen. Maar dat regelen de banken zelf voor je . Je moet het hen even laten weten, dat is alles.

Ik merk ook bij mijn kinderen een beetje een angst voor de overboekingen tussen verschillende banken. Dan blijven ze sparen bij de ING of Rabobank omdat ze daar een betaalrekening hebben. Maar de overboeking van je betaalrekening naar een spaarrekening van een andere bank gaat even eenvoudig.

Er zijn verschillende sites waar je op zoek kunt gaan naar de hoogste rente. als je op zoek gaat vergelijk dan wel spaarrekeningen zonder beperkende voorwaarden. Anders loop je het risico appels met peren te vergelijken.

Op dit moment bieden Moneyou en ASR-internetsparen een spaarrente aan van 0,45 %. Dit zijn nog een gouden bergen, maar misschien wel 4x zoveel als je nu hebt.

Veel succes! Gewoon doen hoor. Overstappen kost je alleen even wat zoekwerk en tijd. Er zitten geen kosten aan verbonden en  levert je wel wat op.

1 opmerking:

  1. Ik vind het erg belangrijk om mijn spaargeld op een bank te hebben staan die investeert in groene energie, in projecten voor kinderen in ontwikkelingslanden, duurzame landbouw e.d. Vandaar dat wij jaren geleden gekozen hebben voor de ASN bank,en vanaf het moment dat ze ook een betaalrekening hebben gekregen is het helemaal mijn bank. Een goede bank, er wordt ook rente vergoed over de betaalrekening. Wij vinden deze overwegingen belangrijker dan de hoogste rente. Lia

    BeantwoordenVerwijderen