17 september 2017

Druivenoogst en verwerking.

Ik heb je vast wel eens verteld over alles wat we aan eetbaar spul hebben in onze tuin.  Zo hebben we ook 1 druivenstruik. 1!
En daar zaten een boel druiven aan!


Manlief heeft alle druiven geoogst.


Met nadruk op alle, dus moest ook alles in één keer verwerkt worden. Daar zijn we de hele dag zoet mee geweest. Manlief ging 's morgens alles plukken en was alvast begonnen met het eerste verwerken. Ik was eerst nog op stap, naar de rommelroute in onze wijk. Nog 4 puzzels voor manlief gescoord en n zo goed als nieuwe aspergepan.
Later nam ik het koken van hem over. We hebben de druiven niet gewogen. Ik zo zo niet weten hoe dat te makkelijkst kan. Ik vind dat ook niet zo heel belangrijk om te weten. Er kwam wel heel veel af. We hebben ze eerst een poosje in het water laten staan om alle beestjes er uit te halen.  Daarna met steel en al in enkele grote pannen zachtjes opgekookt om het sap uit de druiven te halen.
We hebben wel een sapcentrifuge, maar met zulke bossen druiven leek ons opkoken toch handiger.
Gewoon met n druppie water tegen het eerste aanbranden, zachtjes opzetten. Daarna steeds weer nieuwe druiven toevoegen. Met een soeplepel schepte ik het sap steeds uit de pan en dat ging door de zeef.
Van het sap mat ik steeds 1,5 liter af, voegde hier nog 250 gram gewone suiker aan toe en een pond geleisuiker. Ik deed het dus niet helemaal volgens het recept. Het recept gaf 1250 gr. fruit en 'n pond geleisuiker(speciaal) Hiermee zou je halfzoete jam krijgen. Ik was bang dat dit dan net weer wat te zuur zou zijn dus heb t anders gedaan. vorig jaar gebruikte ik alleen gewone suiker, maar met druiven is me dat niet goed bevallen. Het bleef toen heel dun. Ik heb het toen opnieuw opgekookt en toen werd het stroop. Ook lekker, maar was niet mijn bedoeling. Dit jaar lijkt het beter gelukt.

Gisteren kreeg ik op n gegeven moment zoveel gelei, dat ik alsnog naar de Action ben gefietst voor wat flessen om sap in te maken. Dit druivensap heb ik iets aangezoet. Gistermiddag met de lunch hadden we versgeperst sap, dat was lekker, maar geen topper. Nu heb ik het sap gekookt en op dezelfde manier afgesloten als met jam of gelei. Dat smaakte beter.

Vanmiddag heb ik een fotootje gemaakt van de hele voorraad;

Die blauwe doppen, n beetje achter de auto, is dus allemaal sap. Enkele potten gelei heb ik toch nog weer geprobeerd met gewone suiker, maar ook nu bleef het dun. Heb ik weer opnieuw opgekookt met geleisuiker. Ik heb nu dus zoete en halfzoete gelei.
Omdat het zo veel oogst tegelijk was ben ik niet meer met recepten aan het experimenteren geweest. Aan het eind van de dag zag ik een recept voorbij komen van druivengelei met port. Dit ga ik volgend jaar zeker proberen! Dat is vaak het leuke van fruit in eigen tuin, aparte dingen proberen. We hebben de port al staan. En misschien probeer ik het toch nog, met het handjevol druiven wat er nog hangt...

Binnenkort kan ik de appels gaan verwerken. Lekker appelcompote van maken... of appeltaart. Ik heb wel potjes genoeg, appels niet zo veel. 

Je ziet het in steeds meer tuinen opkomen. Eten uit eigen tuin. Ik vind dat een hele leuke ontwikkeling! Kun jij ook oogsten uit eigen tuin?




7 opmerkingen:

  1. let er wel op dat bij te weinig suiker de jam niet heel lang houdbaar is. hij gaat dan in de pot al schimmelen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Volgens de verpakking van de geleisuiker zou het een jaar goed moeten blijven. Of het echt zo lang goed blijft, daar heb ik ook wel wat twijfels bij, dus ik eet die met alleen geleisuiker het eerst op. Er zullen ook nog wel n stel potjes worden uitgedeeld, wordt de voorraad ook kleiner. Hoe lang houdbaar is jouw ervaring?

      Verwijderen
  2. Wij hebben 6kg in de vriezer zitten en dat ga ik in het najaar verwerken.
    Ik heb ze ook gemaakt met vanille en port errruuuugggg lekker hoor.
    Maak al mijn jam met geleisuiker speciaal deze jam die blijft jaren goed, ik gebruik geleisuiker speciaal en doe er wel een citroen bij zowel in de jam als de siroop.
    Als de potjes gevuld zijn dan weck ik ze nog 45min, blijft jaren goed!
    Dat doe ik met alle jam en siropen, er staat nu courgette/ananas jam in de pan ook dat weck ik nadien.
    Na opening in de koelkast en ook daar blijft het lang goed.
    Wij hebben hier 3 kasten staan met jams, siropen en chutneys en tot nu toe en ik doe dit al een aantal jaren nog niet iets met schimmel gehad, ik werk wel heel schoon en ik strijk mijn theedoeken waar de potjes op komen te staan.
    Ja ja ik weet het ouderwets maar ik sta niet graag voor de kat met zijn korte achternaam de gehele dag in de keuken.
    Dit jaar een hele goede oogst, heb zelf 9 grote pompoenen geoogst.
    Daar geven we wel veel van weg hoor!
    En ook daar maak ik jam en chutneys van.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Weck jij met de ouderwetse methode, met een grote ketel of op nieuwere manieren, zoals in de vaatwasser of oven? Over het wecken zou ik best meer willen weten. Het lijkt me zo bewerkelijk. En kostbaar, omdat ik er toch materialen voor moet kopen. Is het echt al die moeite waard voor het maken van n voorraadje of is het vooral een leuke hobby?
      Ik hoor het graag van je.

      Verwijderen
  3. Ik maak al jaren jams met geleisuiker 1: 2, van appels met gember, aarbeien, blauwe bessen, appels met ananas, etc. Gewoon de hete jam in potten gieten, deksel erop draaien en op de kop op een theedoek zetten. Ik heb al jaren geen jam meer gekocht en ben nu bezig met een pot van 13/9/2016. In al die jaren heb ik hooguit 3 x een pot weg moeten gooien ivm schimmel!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Gewoon in de pan waar ik de potten in steriliseer, ja ik gebruik het azijn water 2x( nadien laat ik het afkoelen en doe ik het gebruikte azijn water in de wc :-) )
    Ik steriliseer de potten in azijn water niet met soda water.
    Azijnwater daar groeien ook geen bacteriën en bij mij werkt dat super, niets geen naspoelen zo uit de pan en op zijn kop en vullen.
    Als de potten vol zijn terug in de pan met azijn water en 45min tegen de kook met deksel erop erin laten zitten.
    De temperatuur komt dan zo rond 90 a 95 graden vlees thermometer.
    Wij hebben een grote weck pan maar die is zo groot.
    De oven is erg klein en wij hebben geen vaatwasser.
    Koop 2e handsboeken over wecken en evt 2e hands weck pan, maar het kan ook in een gewone grote soeppan( dat doe ik)
    Het gaat niet zo om het geld maar om onze eigen groenten en fruit uit eigen tuin die niet zijn bespoten en het is veel lekkerder!
    En bij de EKO is het schreeuwend duur.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Azijn water is gewoon water met flink wat azijn en wel de goedkoopste!

    BeantwoordenVerwijderen