25 september 2017

Zelfgemaakte mayonaise!

Zelf je mayonaise maken. Makkelijk te doen! En wel véél lekkerder.


Al jaren geleden heb ik het afgekeken bij mijn toen Algerijns - Franse nichtjes; De kunst van het zelf mayonaise maken. Dat deden ze zo even tussendoor. Makkie. Ik heb het recept ook jaren bewaard, maar er niks meer mee gedaan.
Een paar weken geleden greep ik mis met de mayonaise. Het was op en t was zondag. 'n Patatje zonder mayonaise? Neuh. Dé reden om het recept weer eens op te duiken en alsnog te proberen.

Recept voor mayonaise;
2x eigeel, theelepel mosterd, 2 theelepels citroensap,
zout en peper, zonnebloemolie.
Doe alles behalve de olie in een hoge mengkom. Ik mix het met de staafmixer. Voeg met hele kleine scheutjes olie toe. Blijven mixen. 

Zorg wel dat de olie en eieren op kamertemperatuur zijn, dit vermindert de kans op schiften.
Ik heb Groninger mosterd gebruikt omdat ik dit in huis had. Die pitjes zie je terug in de mayonaise, maar dat geeft wel een leuk effect. Je kunt ook andere mosterdsoorten gebruiken. Natuurlijk kun je als je wilt nog extra smaakjes toevoegen als knoflook, honing, fijne kruiden, scheutje Worcester saus, mogelijkheden genoeg!

Zelfgemaakte mayonaise, met veel minder chemische toevoegingen dan gekochte. Zonder suiker!
En nog voordeliger ook.
En milieubewust, omdat je je zelfgemaakte mayo in een herbruikbaar of al hergebruikt glazen potje doet, geen eenmalige plastic flessen.

Mij is het schiften nog niet gebeurd, al is dat misschien meer geluk dan wijsheid. Mocht dit  toch schiften, dan kun je dat repareren; Doe 1 eetlepel water in een andere kom en doe er beetje voor beetje de geschifte mayonaise door. Pas als het weer een romig sausje is, weer nieuwe geschifte mayonaise toevoegen en mixen.


Eet smakelijk!


2 opmerkingen:

  1. Dit lijkt me nog best moeilijk. Vooral vanwege het gevaar van schiften. Daar is mayonaise geloof ik ook berucht om. Maar dank voor het recept!

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb het laatst geprobeerd (ander recept), wat een drama, het was werkelijk niet te eten... Ik kan best een hoop hebben en denk bij veel dingen 'nougoed, vooruit eens en nooit weer', maar dit zette ik een dag in de koelkast (omdat ik ineens weggooien zooooo jammer vond), maar de dag erna had manlief het weggedaan... En hij had gelijk... Het was echt supersmerig... Wie weet nog eens jouw recept proberen :)... Thnx!

    BeantwoordenVerwijderen