31 juli 2018

Geldtips, een veelbesproken goedje

Met toenemende verbazing zie ik steeds meer sites het besparen voorbij komen. Verbazing, omdat ik het op sites zie waar ik dit niet verwacht.

Sommigen van jullie weten dat ik vroeger de Vrekkenkrant las. Om van de nood die ik toen had een deugd te maken. Ik vond de tips ook leuk! Niet om ze allemaal gelijk zelf toe te passen, meer zo nu en dan eentje.  De humor in de tips leidden mij tot andere inzichten. Een ander gedachtenpatroon. Wat ben ik er mee gepest dat ik ze toen las. En soms krijg ik nog een opmerking te horen...
Die Vrekkenkrant is opgegaan in het blad genoeg. Misschien ook wel omdat meer mensen de vrekkenkrant associeerden met negatief. Terwijl de schrijvers die naam gebruikten als gekscherend, als geuzennaam; om een statement neer te zetten. Dit statement maken ze ook wel met de naam Genoeg. Sinds het blad Genoeg er was ben ik het minder vaak gaan lezen. Er stonden minder tips in. En de tips die er in stonden kon ik vaak ook wel vinden in de vele consumindergroepen en sites die er toen waren. Ik las de tips, probeerde er uit. Er zijn tips bij die voor mij nu gewoon geworden zijn en tips die ik na 1 of 2x proberen overboord heb gezet. Andere tips heb ik soms niet eens geprobéérd.
Ik vond en vind het ook nog steeds leuk om die kennis te delen. Soms doe ik dat via deze blog, soms tijdens een koffievisite.

Die consumentengroepen en sites leken bij het verdwijnen van de economische crisis ook te verdwijnen. De tipsgevers vielen in herhaling, en er leek ook minder belangstelling voor een zuinig beleid in je huishouden. Het geldboompje leek weer gegroeid, dus werd er ook weer kwistiger mee gestrooid.

Wat schetst nu mijn verbazing? Op de meest onverwachte sites zie ik nu ineens tips voorbijkomen om te besparen! Ik zal er hier een paar noemen.

  1. Het is een warme, hete zomer. Een zomer waarin we veel water verbruiken. Vitens geeft daarom 10 tips om je waterverbruik te beperken. Bij het lezen van deze tips had ik wel even zo iets van; Toen het nog in de Vrekkenkrant stond werd men er om uitgelachen. Nu wordt dit breed geadviseerd door het waterleidingbedrijf!

  2. RTLZ Een programma en site. De naam zegt het al; RTL Zakelijk. Zakelijk nieuws dus. Voor en door bedrijven. Het bedrijfsleven associeer ik en ik denk velen met mij, met het "grote" geld. Ik wéét wel dat er heel veel bedrijven zijn waar men ook maar net het minimum inkomen heeft, maar het gaat nu even om die eerste associatie; het grote geld.
Ook daar besparingstips op hun site. Of hier; Nog eentje van hen over sparen

  3. Wil je weten hoe jij het met je geld doet, dan kun je terecht  bij de geldtest van de Aegon 
Na het reageren op wat stellingen krijg je meer informatie over je geldhouding. Je hoeft er niet eerst je mailadres voor in te vullen. Dat vind ik wel zo prettig. Ook hier krijg je weer tips.

  4. Bij de Bank. Hier bespaartips om sneller een buffer op te bouwen. Het Nibud adviseert iedereen om een basisbuffer op te gaan bouwen. Hoe groot die moet zoijn is voor iedereen verschillend. Hoe groot jouw buffer moet zijn volgens het Nbud kun je hier berekenen. In je bufferberekenaar.
Van het Nibud kun je bespaartips verwachten. Dat is een deel van hun werk.  Toch noem ik ze hier even.

Dis is zomaar een greep van onverwachte plekken voor bespaartips. Er zijn er nog meer, maar ik wilde niet een al te lange opsomming geven van onverwachte sites.
Het wordt steeds gewoner om zo te doen als de Vrekkenkrant toen al adviseerde. Dat vind ik wel leuk om te merken. Het lijkt een nieuwe levenshouding te worden.

Het besparen gaat er niet om om maar zo zuinig mogelijk aan te doen om een groot huis, dure auto of bijzondere reizen te kunnen maken. Ja dat kan ook, maar ik zie meer en meer een trend van het is genoeg zo. Ik heb genoeg. Genoeg voor mezelf en zelfs om te delen. Dit wordt gewoner. Ook jongeren gaan meer en meer tegen de richting in van meer en meer. Dat meer, meer, méér, hoeft niet meer zo. Een goeie ontwikkeling.

Ben jij al op onverwachte plekken bespaartips tegen gekomen?
Of heb je zelf een link naar goeie bespaartips?
Mail het en ik zet het er bij.
Zie jij ook iets in jouw omgeving dat men anders tegen het meer en meer aan gaat kijken?


 



Geen opmerkingen:

Een reactie posten