07 augustus 2018

Dochter blogt ook, voor ZOA vluchtelingenzorg

Op 1 juli hebben we mijn dochter maar weer eens uitgezwaaid op Schiphol. Ze is voor een jaar vertrokken naar Liberia. Een héél jaar! We waren er al wel een beetje aan gewend dat ze;
1. Niet meer thuis woont. Niet eens in de buurt.
2. Regelmatig een half jaar  in het buitenland is. Zo was ze een half jaar in Rome, een half jaar in St. Petersburg...
Maar ja, nu een heel jaar weg? En dat naar een land waar je niet even zo naar toe gaat voor een weekje logeren bij je dochter...
In Rome ging dat heel leuk. Heb ik een weekje bij haar gelogeerd in het studentenhuis. Naar Rusland wilde ik zelf niet. Nu naar  Monrovia? Spannend hoor. Dit wordt geen doorsnee vakantiereis.
Voor haar nieuwe vriend is het ook heel spannend. Nog maar net een relatie en dan gaat je vriendin een jaar weg. Is het aftellen tot maart, dat hij er ook twee weekjes heen kan.

Zij is  nu net begonnen als trainee in Liberia bij ZOA vluchtelingenzorg. Een jaar van vrijwilligerswerk, werkervaring opdoen. Meewerken met peacebuilding. Dat ze bij ZOA werkt in Liberia geeft mij een gerust gevoel. Hoe tegenstrijdig dit ook lijkt. Vanaf het moment dat ik  hoorde dat ze definitief hierheen zou gaan ervaarde ik er Vrede mee. Een Vrede die ik kreeg, over me heen kwam. Speciaal cadeau van God.
Ze had ook plannen om Arabisch te gaan leren in Libanon, bij een mij totaal onbekende Belgische organisatie. Dat zou mij al een stuk minder rust geven. Of ergens in Afghanistan? Ik zie haar er wel voor aan om ook daarheen te gaan als ze die kansen krijgt. Moet er niet aan denken. Hoeft gelukkig ook niet.

Mijn dochter is ook aan het bloggen geslagen. Wie wil kan haar verhalen dus nu ook mee lezen. Ik begreep dat ZOA dit haar ook stimuleerde om te gaan doen.
Liberia is voor de meesten van ons een onbekend land. Wil je eerst weten wat ZOA vluchtelingenzorg in Liberia doet? Klik dan eens op deze link dan kom je op de site van ZOA/liberia.


Over Vera's blogsite schrijf ik nu in deze blog omdat  er lezers zijn die ons allebei persoonlijk kennen en vast ook over dochters leven willen horen. Haar link staat sinds vandaag ook in de lijst van Blogs die ik volg. Dan kun je mee blijven lezen. Je kunt je op Vera's site ook aanmelden om een melding of mail te krijgen als zij weer iets plaatst. Haar verhalen zijn in het Engels. Maar via de site https://translate.google.nl/ kun je haar tekst vrij makkelijk laten vertalen. (max 5000 woorden in 1x.) 
Veel leesplezier bij Vera's blog!

Vera's verhaal vind je hier;  https://verainliberia.wordpress.com/



2 opmerkingen:

  1. De site van Vera vertalen via Chrome kan nog simpeler;
    Open Chrome op je computer.
    Ga naar een webpagina die is geschreven in een andere taal.
    Klik bovenaan op Vertalen.
    Chrome vertaalt de webpagina nu eenmalig.

    Werkt het niet? Probeer de webpagina te vernieuwen. Als het nog steeds niet werkt, klik je met de rechtermuisknop ergens op de pagina. Klik vervolgens op Vertalen naar het [taal].
    Succes!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Pffff... dat is niet niks om een jaar afscheid te nemen van je dochter. Maar bijzonder dat je er vrede over hebt en gelukkig weet je dat ze niet alleen gaat. Hij is onze bewaarder en daar mag jij en wij dagelijks kracht uit putten.
    Mooi dat Vera zich in gaat zetten voor ZOA, dat vraagt heel wat meer inzet en energie dan de kruidnoten die ik voor ZOA verkoop of het avondje collecte lopen ;-)
    Ik ga dr blog volgen hoor!

    Groetjes Janneke

    BeantwoordenVerwijderen